امیرالمؤمنین علیه السلام با اقتدا به شش نفر از انبیاء برای احقاق حقش قیام نفرمود
🔸نقل شده كه آن حضرت پس از جنگ نهروان در مجلسى نشسته بود و از جريان امور گذشته مذاكره مىشد، تا اينكه آن حضرت پرسيده شد كه چرا با أبو بكر و عمر همچون طلحه و زبير و معاويه نجنگيدى؟
🔹 أمير المؤمنين عليه السّلام فرمود: من از روز نخست زندگى پيوسته مظلوم واقع شده و حقوق خود را مورد تجاوز و دستبرد ديگران مىديدم.
🔻 پس اشعث بن قيس برخاسته و گفت: اى أمير المؤمنين، چرا دست به شمشير نبردى و حقّ خود را نستاندى؟
🔹فرمود: اى اشعث مطلبى را پرسيدى پس خوب به پاسخش گوش كرده و بخاطر بسپار، و به حقيقت كلام و حجّت من توجّه كن. كه من از شش تن از انبياى گذشته تبعيّت و پيروى نمودم:
1️⃣أوّل از حضرت نوح عليه السّلام كه خداوند در بارهاش مىفرمايد:
« فَدَعٰا رَبَّهُ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانْتَصِرْ »
پس اگر كسى بگويد او از قوم خود خوف نداشته؛ منكر كلام خدا و كافر بدان شده است.
2️⃣ و دوم از حضرت لوط عليه السّلام كه خداوند در بارۀ او مىفرمايد:
« لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوِي إِلىٰ رُكْنٍ شَدِيدٍ »
پس اگر كسى بگويد: لوط اين كلام را براى مطلبى غير از ترس گفته مسلّما كافر است، و گر نه اوصياى انبياء در اين مقام معذورترند.
3️⃣و سوم از حضرت إبراهيم خليل عليه السّلام، در اين آيه كه:«
وَ أَعْتَزِلُكُمْ وَ مٰا تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اَللّٰهِ »
پس اگر كسى بگويد او اين سخن را براى غير ترس گفته كافر است، و گر نه وصىّ رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله معذورتر است.
4️⃣و چهارم از حضرت موسى عليه السّلام در اين آيه:
« فَفَرَرْتُ مِنْكُمْ لَمّٰا خِفْتُكُمْ »
پس اگر كسى با وجود اين آيه منكر ترس موسى شود كافر است، و گر نه وصىّ معذورتر است.
5️⃣و پنجم از سخن هارون برادر آن حضرت در اين آيه كه گفت:
« اِبْنَ أُمَّ إِنَّ اَلْقَوْمَ اِسْتَضْعَفُونِي وَ كٰادُوا يَقْتُلُونَنِي »
اگر كسى منكر ترس هارون باشد مسلّما كافر است، و گر نه وصىّ رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله معذورتر است.
6️⃣و ششم از برادرم محمّد صلّى اللّٰه عليه و آله خير البشر پيروى و تبعيّت نمودم كه روى احتياط و خوف از قريش مرا در جاى خود خوابانيده، و خود از مكّه بيرون و در غار مخفى شد،
اگر كسى منكر ترس آن حضرت از دشمنان باشد كافر است، و گر نه وصىّ او معذورتر است.
در اين وقت همۀ مردم يكپارچه برخاسته و گفتند: اى أمير المؤمنين ما همه دريافتيم كه فرمايش شما صحيح و عمل شما حقّ است، و ما جاهل و گناهكاريم، و ما مىدانيم كه شما در ترك دعوى و سكوت و تسليم شدن خود معذور مىباشى.
📗الاحتجاج ج۱ ص۱۸۹
📒نوادر الأخبار ج۱ ص۱۹۱
📙بحار الأنوار ج۲۹ ص۴۱۷
@Sibtayn