📿 | ۰۲۳ ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 🕯 حدیث: " و المومنُ مِنَ المُؤمنين كالرّأسِ مِنَ الجَسَدِ ، إذا اشتَكي تَداعي عَليهِ سائرُ الجَسَدِ " | ١ | 📜 ترجمه: " هر فرد مسلمان نسبت به جامعه مسلمان مثل سر است نسبت به بدن، که اگر سر درد بگیرد تمام بدن درد می گیرد. " ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ ✍🏻 شرح از سیدالطائفتین قدس سره: ❖ این روایتی که عرض کردم در کتاب المغازی نقل می کند. او از مورخین غزوات پیغمبر است که این کتاب را در صده سوم هجرت ، یعنی بیش از هزار و صد سال پیش تالیف کرده است. مرحوم علامه مجلسی در مجلد سادس کتاب بحارالانوار، این روایت را جزء غزوات پیغمبر از واقدی نقل می کند. ❖ [ این عبارت پیغمبر خیلی لطیف است ] که اگر شما جامعه مسلمانان را بدن حساب کنید، هر فرد نسبت به آن پیکر ، حکم سر دارد، نه حکم پا و گوش و دست و سایر اعضا. اگر گزندی به یک فرد از افراد مسلمانان برسد مثل این است که سر پیکر جامعه مسلمان ها رنج و آزار دیده است، و تمام جامعه متشنج می شود که چرا این سر آزار دیده است! ولو اینکه آن فرد مسلمان یک نفر آدم بی بضاعت یا یک نفر آدم بی شخصیت یا یک نفر آدم بی جاه و اعتبار باشد؛ اسلام که بر این اساس ها نیست! ❖ اگر یک نفر در عالمِ اسلام رنجور شد، سرِ اسلام رنجور شده است و به دنبال مرض و رنجی که آن سر پیدا کرده است، تمام بدن رنجور می شود و همه به تکاپو می افتند تا اینکه آن سر را معالجه کنند؛ و تا هنگامی که معالجه نشده است، تمام این پیکر با سر در تب و بیداری شرکت می کند. اگر سر انسان درد بگیرد تمام بدن انسان تب می کند و تمام بدن انسان نمی خوابد، نه اینکه فقط سر نمی خوابد ولی تمام بدن خواب است! این تشبیه و کنایه عجیبی است، و این دستور پیغمبر است. ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 📚 منابع: ۱. المغازی، ج۱، ص ۲۲۲ ۲. مبانی اخلاق، ج۲، ص ۷۳ 🔰 @sire_salehan |