💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت ششم | روایت منسوب به امام صادق علیه السلام ، معروف به روایت معلی بن خنیس | 🔹 متن: در روز نوروز به منزل امام صادق آمدم. در این هنگام امام فرمود: " امروز را میشناسی؟‌ " عرض کردم: فدایت شم، این روز روزی است که عجم او را بزرگ می شمرند و به هم دیگر هدیه می دهند. امام‌صادق فرمود: قسم به بیت عتیق که در مکه است، این تعظیم به جهت سنتی است از قدیم و من برای تو آن را توضح خواهم داد تا بر آن مطلع گردی. " عرض کردم : ای مولای من ، اگر به راز این مسئله از جانب شما پی ببرم برایم خوشایندتر است از اینکه اموات و گذشتگان من زنده شوند و دشمنانم بمیرند. پس امام علیه السلام فرمود: " ای معلی ! روز نوروز ، روزی است که..... - الخ - " | بحارالانوار ج ۵۶، ص ۹۱ | ____ 📚 | بررسی | جعل حدیث در کتاب مصباح المجتهد | ❖ این روایت پیش از شیخ طوسی در هیچ یک از کتب معتبره شیعه نیامده است، بلکه اصلا در هیچ کتابی نیامده است چه معتبر و چه غیر معتبر. و جالب اینکه تحریف و جعل این روایت بسیار ناشیانه و ناپخته انجام شده است. ❖ : در بسیاری از نسخ خطی، اصلا هیچ اثری از این روایت به چشم نمی خورد حتی یک کلمه! در حالی که سایر صفحات و عبارات با هم منطبق می باشند، با مختصر اختلاف و تفاوتی ناچیز. و چگونه ممکن است که نویسنده ، یک روایت را به طور کامل از کتابی ، این چنین حذف نماید؟ ❖ : در بعضی از این نسخه ها ، در حاشیه صفحه نوشته شده بود: " در بعضی از نسخ خطی در حاشیه صفحه ، روایاتی درباره روز نوروز آمده است، و از آنجا که نسخه اصلی مربوط به خود شیخ طوسی فاقد چنین روایتی است لهذا از درج آن خودداری کردیم. " معلوم میشود که خطاط و نساخ، بر نسخه خطی مرحوم‌ شیخ اطلاع یافته و با رعایت اصل امانت، خیانت در نسخه برداری ننموده و عین نسخه شیخ را منتقل کرده است. ❖ : در بعضی نسخه ها ، روایت در حاشیه صفحه آمده است که ناسخ از پیش خود در نقل آن دستکاری نموده است و برخی از فقراتی را که حتی در حاشیه بعضی دیگر از نسخه ها موجود است، حذف کرده است. ❖ : در نسخه ای که اصل روایت در متن آمده است کاملاً مشخص است که هیچ ارتباطی با قبل و بعد از خود ندارد و ناسخ همین طور از پیش خود ، آن را در ضمن مطالب کتاب گنجانده است. ❖ [ برای ملاحظه تصویر صفحات آخر نسخ مختلف مصباح المجتهد و میزان اعتبار هر یک رجوع شود به : " المداخلات الکامله فی ردّ مدّعی النیروز علی زیارة عاشوراء المتداولة " در ص ۳۴۱ تا ۴۲۳ و ۵۴۶ تا ۵۵۶ به تفضیل از اعتبار نسخه غیاث الدین استرآبادی بحث نموده و تصویر صفحه آخر آن نسخه که فاقد اعمال نوروز است را ، در ص ۳۴۶ و ۵۵۰ درج نموده است. ] 🔰 @Sire_salehan |