💢 📌 بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز ✅ قسمت هفدهم | روایت منسوب به امام کاظم علیه السلام در مناقب ابن شهر آشوب | 🔹 متن: ... فَقالَ عَلَیهِ السَّلامُ : " إنّی قَد فَتَّشتُ الأخبارَ عَن جَدّی رَسولِ الله صلی الله علیه و آله و سلم فَلَم أَجِد لِهَذا العید خبرًا ، و إِنّهُ سُنّة الفُرس وَ مَحاها الإسلامُ ، وَ مَعاذَ اللهِ أن نُحیِیَ ما مَحاهُ الإسلامُ ... 🔸 ترجمه: ... امام موسی بن جعفر علیه السلام فرمودند: من هرچه در اخبار و آثار جدم رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم تفحص نمودم، از این عید و بزرگداشت آن اثری ندیدم. این عید از آداب و رسوم پارسیان است در حالی که اسلام آن را محو و نابود ساخته است، و ما به خدا پناه میبریم از اینکه آنچه را که اسلام از بین برده است دوباره زنده گردانیم. | مناقب آل ابیطالب، ج۴، ص ۳۱۸ | ___ 📚 | بررسی | ❖ [ مفاد و محتوا این خبر، بسیار قوی است و متن آن از هرگونه اضطراب و شذوذی خالی است و این امر خودش شاهد صدقی است بر صحت این خبر و آن را از سند مستغنی می سازد. ❖ اولاً : حضرت فرموده اند: " من در اخبار جدم تفتیش نمودم و اثری از این عید ندیدم. " و واقعا هم همینطور است هیچ اثری از این عید در روایات نبوی و علوی نیست بلکه در روایات دیگر ائمه نیز اثری نیست، مگر خبر جعلی معلی بن خنیس و روایت حزقیل نبی که روی آن بحث شد. ❖ ثانیاً : فرموده اند: " سنت فرس است و اسلام آن را محو نموده است. " که این هم از نظر تاریخی کاملا صحیح است. و سالها بعد توسط خلفا جور همچون معاویه این مراسم احیاء شد. ❖ ثالثاً : محتوای روایت با تاریخ عصر منصور و سیره ائمه علیهم السلام به طور کامل متناسب است. ❖ رابعاً : روایت همراه با تعلیل است ، و مشخص است روایت همراه با تعلیل از روی تقیه صادر نشده است. به طور معمول وجهی ندارد که امام علیه السلام حکمی را بر خلاف واقع بفرماید و برای اثبات آن علتی ذکر نموده و آن را بیش از بیش حق جلوه دهد. در هر صورت بر خلاف نظر علامه مجلسی و صاحب جواهر حدیث متناسب با تقیه نیست. مضافاً بر اینکه: معیاری که ارائه میدهد( حرمت احیا سنن کفر ) معیاریست که عقل و شرع بر آن اتفاق دارند و صغرای آن نیز وجدانی است ؛ و میدانیم که نوروز سنت فُرس است و در میان مسلمانان محو گشته بوده است. ] 🔰 @Sire_salehan |