📿 | ۰۲۴ ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 🕯 حدیث: " لافضلَ لعربیٍّ علي عَجميٍّ و لا عَجميٍّ علي عَربيٍّ إلا بالتقوي " | ١ | 📜 ترجمه: " عربی یا عجمی بودن ، فخری بر هم ندارد، در روز قیامت هیچ کس نمیتواند بر دیگری فخریه بفروشد ، مگر آن کسی که متقی تر باشد. " ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ ✍🏻 شرح از سیدالطائفتین قدس سره: ❖. پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : ای مردم ! من که پیغمبر شما و عرب و از قریش هستم خیال نکنید که فخری بر سایر نژاد ها دارم، من هم مثل شما هستم ! عربی یا عجمی بودن فخری بر هم ندارد! و عناوینی است که خداوند برای تمیز و شناخت قبایل و افراد قرار داده است. اینکه خداوند یکی را قد بلند کرده است و یکی را قدکوتاه ، یکی سفید شده و یکی سیاه شده است، برای شناخت است. اگر بنا بود همه مردم به یک شکل ، یک رنگ ، یک صورت و یک قد بودند، دیگر شناخته نمی شدند! در روز قیامت هیچ کس نمیتواند بر دیگری فخریه بفروشد ، مگر آن کسی که متقی تر باشد؛ یعنی پاک تر و صاف تر باشد و بر اساس عقل حرکت کرده و به مقصد رسیده باشد. ❖. این اختلاف نژاد در آباء و اجداد ، موجب اختلاف نسل نیست و این اختلاف نژاد ها به نسل واحد منتهی می شود و همه به آدم و حوا می رسند. اختلاف نژاد، یکی را حیوان و یکی را چیز دیگر نمی کند؛ همه انسان اند، یکی اینجا زندگی کرده است و یکی آنجا، یکی سیاه شده است و یکی قرمز. ❖. ابوسفیان مردی عرب و دانشمند بود، دنیا دیده، سفر کرده، سیاست مدار و از اشراف بود و آدم کوچکی نبود، ایران آمده بود، روم رفته بود و با پادشاهان ملاقات کرده بود؛ مرد سخی و سفره داری بود و افراد بینوا را کمک می کرد و وقتی وعده ای می داد، اگر خونش ریخته می شد، باید به وعده اش رفتار میکرد، اینطور بود ولیکن تقوا نداشت! پیغمبر می گوید: " باید زیر پای غلام حبشی بیایی ! " چون ملاکی که دست ماست این است که می گوید: " این تقوایش بیشتر است ، پس این بر او مقدم است " ❖. اگر انسان طبق منطق دنیا باشد، آن وقت همه بلال ها از بین می روند و زیر پا له می شوند، و نه تنها بلال بلکه سیل می آید و همه را می برد و دو مرتبه کاخ و بارگاه روی کار می آورند، وقتی آن منطق آمد سیاه ها از سفید ها جدا شدند، برده ها از آقا ها جدا شدند و عجم ها از عرب ها جدا شدند. اما پیغمبر یک نگاه به تمام عالم می کند و می بیند که همه افراد بشر ، بندگان خدا و همه عابد به سوی معبود واحد و همه مخلوق خالق واحد هستند و بین اینها پیش پروردگار هیچ جهت شرافتی نیست مگر تقوا! این منطق خیلی مهم است و ما قدرش را نمی دانیم! ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 📚 منابع: ۱. معدن الجواهر، کراجی، ص ۲۱ ۲. مبانی اخلاق، ج۲، ص ۹۹ 🔰 @sire_salehan |