﷽
📌علت عدم امکان کشتن کسی قاتل خویش را
📚سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ در کتاب " معادشناسی، ج۴، ص ۱۵۵ " آورده اند :
✍...أمير المؤمنين عليه السّلام كه خود مصدر عدالت و محور داد و قسط است، به چه جرم و جنايتى عبد الرّحمن را كه تا آن هنگام مرتكب گناهى نشده است بكشد؟ آيا اين خود جرم و جنايت نيست؟ در اينصورت حضرت به جاى ابن ملجم، جانى و ابن ملجم به جاى حضرت، معصوم و بى گناه نِمود می نمود. و بر كسى كه خود ميزان قسط و عدالت است، اين عمل صحيح نيست.
❖بلكه قصاص قبل از جنايت، خود جنايتى است. زيرا ميدانيم كه قصاص فقط در صورت قتل است، نه نيّت و اراده قتل، و نه ميل و اشتياق به قتل؛ و در صورت عدم تحقّق قتل، گرچه نيّت و ميل و اراده اش نيز تحقّق يافته باشد قصاصى نيست.
❖ثانيا اينكه تا علّت تامّه قتل تحقّق نپذيرد، قتل واقع نخواهد شد، و يكى از علل كشتن أمير المؤمنين عليه السّلام ابن ملجم را اينستكه آن حضرت اراده كشتن او را بنمايند، و چون اين كشتن غير مشروع است به علّت آنكه جنايتى هنوز از او سر نزده است، لذا كشتن ابن ملجم محال است.
#علامه_طهرانی #معادشناسی
🔰
@sire_salehan |
#سیره_صالحان
_____________
🗃 جهت اطلاع بیشتر پیرامون عدم جواز ترور و فتک در اسلام رجوع شود به:
• وظیفه فرد مسلمان در احیای حکومت اسلام ، درس ۳ ، ص۱۰۱
• سیری در زندگانی استاد شهید مطهری، ص۱۷۳
• دمع السجوم فی شرح نفس المهموم، ص۸۵
• مطلع انوار ، ج۷ ، ص۱۴۱
• شرح دعای ابوحمزه ۱۴۲۱ ، جلسه ۱۶ ، دقیقه ۴۸:۴۶
• شرح حدیث عنوان بصری ، جلسه ۱۸۴، دقیقه ۵۰
• شرح حدیث عنوان بصری ، جلسه۲۱۴، دقیقه ۲۱:۳۷
• شرح حدیث عنوان بصری ، جلسه ۲۲۰ ، دقیقه ۳۳
• شرح حدیث عنوان بصری ، جلسه ۲۲۸ ، دقیقه ۱۸:۱۵
• پرسش و پاسخ تهران ، جلسه ۴۳ ، دقیقه ۷۹