@soltannasir { پیوند اسطوره با دین 66} {رابطه عیسی (ع) در روایت انجیلی با ایزد مهر 3} ادامه...👇 { ...من شما را به 👈آب به جهت توبه تعمید می دهم لکن او که بعد از من می آید از من تواناتر است که لایق برداشتن نعلین او نیستم؛ او شما را به روح القدس و 👈 آتش تعمید خواهد داد. او غربال خود را در دست دارد و خرمن خود را نیکو پاک کرده، گندم خویش را در انبار ذخیره خواهد نمود، ولی کاه را در آتشی که خاموشی نمی پذیرد خواهد سوزانید » «یحیی عیسی را تعمید می دهد» آنگاه عیسی از جلیل به اُردُن نزد یحیی آمد تا از او تعمید یابد. امّا یحیی او را منع نموده، گفت : «من احتیاج دارم که از تو تعمید یابم و تو نزد من می آیی?» عیسی در جواب وی گفت : «الآن بگذار زیرا که ما را همچنان مناسب است تا تمام عدالت را به کمال رسانیم. » پس او را گذاشت. امّا عیسی چون تعمید یافت، فوراً از آب بر آمد که در ساعت آسمان بر وی گشاده شد و روح خدا را دید که مثل کبوتری نزول کرده، بر وی می آید. آنگاه خطابی از آسمان در رسید که «این است پسر حبیب من که از او خشنودم. »} (کتاب مقدس، عهد جدید ، متی ،ص 1087 چاپ ایلام ) نکته 1 از 2: به پوشیدن لباس پشمی (صوف) توسط یحیی (ع) توجه نمایید. بسیاری از انبیای الهی جامه ای از صوف می پوشیدند. به بخشی از خطبه قاصعه امیرالمومنین در باب صوف پوشی موسی و هارون (علیهما السلام) توجه فرمایید : 👇 {وَ لَقَدْ دَخَلَ مُوسَى بْنُ عِمْرَانَ وَ مَعَهُ أَخُوهُ هَارُونُ (عليه السلام) عَلَى فِرْعَوْنَ وَ عَلَيْهِمَا مَدَارِعُ الصُّوفِ وَ بِأَيْدِيهِمَا الْعِصِيُّ فَشَرَطَا لَهُ إِنْ أَسْلَمَ بَقَاءَ مُلْكِهِ وَ دَوَامَ عِزِّهِ فَقَالَ أَ لَا تَعْجَبُونَ مِنْ هَذَيْنِ يَشْرِطَانِ لِي دَوَامَ الْعِزِّ وَ بَقَاءَ الْمُلْكِ وَ هُمَا بِمَا تَرَوْنَ مِنْ حَالِ الْفَقْرِ وَ الذُّلِّ فَهَلَّا أُلْقِيَ عَلَيْهِمَا أَسَاوِرَةٌ مِنْ ذَهَبٍ إِعْظَاماً لِلذَّهَبِ وَ جَمْعِهِ وَ احْتِقَاراً لِلصُّوفِ وَ لُبْسِهِ = وقتى كه موسى بن عمران و برادرش هارون عليهم السّلام بر فرعون وارد شدند، و جامه هاى پشمين بتن، و چوب دستى در دست داشتند، و با فرعون شرط كردند كه اگر تسليم پروردگار شود، حكومت و ملكش جاودانه بماند و عزّتش برقرار باشد، فرعون گفت: «آيا از اين دو نفر تعجّب نمى كنيد كه دوام عزّت و جاودانگى حكومتم را به خواسته هاى خود ربط مى دهند در حالى كه در فقر و بيچارگى به سر مى برند اگر چنين است چرا دستبندهاى طلا به همراه ندارند» اين سخن را فرعون براى بزرگ شمردن طلا و تحقير پوشش لباسى از پشم گفت... }بنابراین صوف پوشی طریقه انبیای الهی بوده است . نکته 2 از 2 : بستن کمربند توسط یحیی (ع) به کُستی بستن مغان ایران باستان شباهت دارد. نکته 3 از نکته 2: پیشتر به نقل از مدخل انقلابین کتاب فرهنگ نمادها آورده شد که 👈 {می توان گفت که دروازه ی شتوی مرحله ی نورانی مدار را عرضه می کند، و دروازه ی صیفی مرحله ی تاریک آن را. در این مورد ما تولد مسیح را در انقلاب شتوی و تولد یحیای معمدان را در انقلاب صیفی به خاطر می آوریم، و از آنجا یکی از آیات زیبای انجیلی به یاد می آید : می باید که به او افزوده شود و من ناقص گردم. (یوحنا 3:30) (کتاب فرهنگ نمادها جلد اول صفحات 267 و 268) } که در مسیحیت یحیی (ع) با انقلاب تابستانی و عیسی (ع) با انقلاب زمستانی در ارتباط است . انقلاب تابستانی با برج سرطان مرتبط است که از بروج آبی است . و اگر تولد یحیی (ع) با انقلاب تابستانی در ارتباط باشد می توان دریافت که چرا وی تعمید دهنده است . نکته 4 از 2: در ایران باستان پیش از غلبهٔ دیانت زرتشتی آیین های آب و آتش در دو کیش پرستش آناهیتا و مهرپرستی وجود داشته که در هنگام غلبه دیانت زرتشتی نیز این دو آیین با کمی تغییر شکل وارد دیانت زرتشتی شد. (البته آتش خود ایزد آذر بوده ولی با اینحال نمادی از ایزد مهر نیز می باشد) نکته جالب اینجا است که یحیی (ع) به آب تعمید می دهد و عیسی (ع) به روح القدس و آتش. بنابراین در اینجا یحیی (ع) به مثابهٔ ایزد آناهیتا است که با کوکب زهره در ارتباط است. و عیسی (ع) به مثابه ایزد و مهر و 👈 هورمزد است. زیرا روح القدس (روح) نیز با کوکب مشتری و باد و هورمزد مرتبط است. همچنین نکته جالب دیگر این ارتباطات این است که صابئیون که آنان را مغتسله نیز می نامند و خود را پیروان یحیی(ع) تعمید دهنده می دانند . بنا به تحقیق بعضی محققین نظیر استاد پرویز اذکائی بازماندگان مغان ایران باستان هستند . و اگر نظر ایشان درست باشد می توان این احتمال را در نظر گرفت که یحیی (ع) بخشی از دوران زندگی خویش را در خاک ایران زمین (دوران اشکانی) به سر برده است . (احتمالاً عراق ایران ) ادامه دارد... @soltannasir 🌞🔥💦