@soltannasir {پیوند اسطوره با دین 93} {شباهت های اهل فتوت و خاکسار با آیین مهری 15} ادامه...👇 اما ماجرا زمانی جالب تر می شود که بدانیم ایزد مهر نیز علی الظاهر مراسم شام آخر داشته است. { «مراسم هم سفرگی نان و شراب» مراسم نان و شراب : کسی که مراسم تشرّف را سرپرستی می کرد، هنگام اجرای آداب ویژه، نان مقدس [را که به احتمال همان فطیر «ذرون» یا «درانه» ی drun_draona مزدایی بود ] را با شربت مستی آور هوم می خورد. این رسمی بسیار کهن ایرانی بود که در مراسم آیینی میترایی نیز به اجرا در می آمد. اما هوم مقدس [ هوم_هئومه Haoma در اوستا و «سئومه » Saoma در وداها» _فرهنگ نام های اوستا_جلد سوم، ذیل همین واژه ] در مغرب زمین شناخته نبود، به همین جهت از نان و شراب ، به جای شیره هوم استفاده می شد. هنگام اجرای مراسم، در برابر مهریار یا روحانی و مغ میترایی، بر یک میز یا سکو_یک گرده ی نان درون و جامی از آب _ یا شراب قرار داشت. مهریار نیایش های مقدس را تلاوت می کرد. پس نان و جام را در برابر سالکی که مراسم تشرف را می گذرانید قرار می داد. چنین آدابی قابل مقایسه است با مراسم شام خداوند [ شام آخر، عشاء ربانی ، نان و شراب، ولیمه، سرّ مقدس / رساله ی اول پولس به قرنتیان Corenthians 20/11 _کتاب قاموس مقدس ، صص 508] میان مسیحیان چنین مراسمی پس از آنکه رهرو و سالک دوران خاص آموزش را می گذراند برگزار می شد. به احتمال سالکانی که به مرحله ی شیر مردی تشرف می یافتند در چنین مراسمی شرکت کرده و به همین جهت نیز «یاران_همراهان، انبازان» Participants نامیده می شدند (تصویر 38) نقش بر جسته ی بسیار ارزشمندی که پیدا شده ، نمایشی است از یک شام مقدس یا بگماز و میهمانی آیینی، به روی میزی با سه پایه ، چهار گرده ی نان به صورت نقش مقدس میترایی چلیپا یا صلیب در بشقابی قرار دارد. دو تن به شکل شاخص بر سکو یا نیمکتی بر پشتی تکیه کرده اند. در دو طرف آنان سالکان هفت مرحله در سلوک آیینی مشاهده می شوند. یکی پارس است که دو جام، یکی در دست خود و یکی در دست همراهش دارد که دیده می شود. این جشن میترایی در واقع نمایش و تجسّمی به عنوان یک رسم مقدس از بگماز میترا، یا شام خداوند است به همراه میترا، که پس از آن به آسمان عروج می کند [ هر چند رسم و شریعه «شام مقدس» نزد مسیحیان به وضوح تکرار این رسم میترایی است ، اما کومن تردید کرده و آن را تفسیر می کند. بخش : آیین ها و مراسم و راز و رمزها ] به احتمال راز و رمز و بیان استعاره و کنایه آمیز چنین مراسمی با باورهای نجومی و آسمانی و ماورای طبیعی وابستگی داشته است. نوشابه ی مستی آور نه تنها نیروی جسمانی را می افزود ، بلکه توانایی های فکری را نیز کار آمدتر می کرد و نو آموز و سالک را برای پیکار با ارواح زیانکار و دیوان دلیر می ساخت و این مائده نوعی جاودانگی و شکوه ایزدی به وی منتقل می کرد [همان مفهومی است که مسیح نیز در شام آخر بیان می کند ] } ( کتاب آیین پر رمز و راز میترایی اثر فرانتس کومن ترجمه هاشم رضی صفحات 161 و 162) همانگونه که ملاحظه می نمایید ایزد مهر پیش از صعود به آسمان مراسم شام آخر داشته است و حضرت عیسی (ع) نیز که به ایزد مهر شباهت دارد هزاران سال بعد در دور دیگری از عالم پیش از صعود به آسمان مراسمی نظیر شام آخر مهر را برگزار می نماید. همچنین توجه داشته باشید که در آیین میترایی در مرحله اول که کلاغ نام دارد کلاغ پیشکار میز است. و در سوره ای از قرآن، به داستان مائدهٔ آسمانی و مراسم شام آخر حضرت عیسی بن مریم (ع) _که بر روی 👈میز غذا خوری صرف شده_ اشاره شده است که در آیاتی دیگر (داستان هابیل و قابیل) از آن سوره به کلاغ اشاره شده و کلاغ در اینجا توسط حق تعالی فرستاده می شود. آیا این شباهت ها تصادفی است ???!!!😊 و جالب اینکه در آیات متعدد این سوره سخن از میثاق و عهد است. و ایزد مهر ، فرشته موکل بر 👈پیمان و عهد است. ادامه دارد... @soltannasir 🌞