مولوی و تبرئه مشرک و کافر و مجرم "مدحها شد جملگی آمیخته کوزه ها در یک لگن در ریخته زانکه خود ممدوح جزيك بيش نيست کیشها زين روى جزيك كيش نيست"1⃣ استاد محمد تقی جعفری می نویسد: «مسلم است که تمام مطالب جلال الدین را در این ابیات باید بصورت اشتباه و ناتوانی از درک خود حقیقت تاويل كنيم والا حتى شرك و كفر محض هم با بیان عمومی جلال الدین تبرئه می شود»2⃣ "گفت نیکویی از اینها دیده ام من دعاشان زین سبب بگزیده ام خبث و جور و ظلــــم چـنـــــدان ساختند که مرا از شربه خیر انداختند"3⃣ استاد محمد تقی جعفری می نویسد: «آیا میتوان به تبهکاران از آن جهت که فساد و تباهی آنان موجب اجتناب از رفتارشان می گردد دعا کرد؟ از ظاهر ابیات چنین بر می آید که پاسخ سؤال مثبت است به این علت که آنان موجب اجتناب انسان از بدیها می شوند. ولی این مطلب صحیح نیست. زیرا پندگیری و عبرت پذیری از نتایج رفتار مردم پلید نمیتواند مجوز ادامه پلیدیهای آنان بوده باشد. خداوند عده ای از مردم را به پلیدی دچار نکرده است تا باعث تربیت و تادیب دیگران باشند بلکه عقل و وجدان به آدمی عطا فرموده و قوانین اصلاح کننده طبیعت انسانی را برای او چه بوسیله دو نیروی مزبور و چه به وسیله پیامبران ابلاغ فرموده است»3⃣ 📚منبع: 1⃣مثنوی معنوی دفتر سوم ص۴۳۵ 2⃣تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی ج۷ ص۴۹۲ 3⃣مثنوی معنوی دفتر چهارم ص۵۵۹ 4⃣تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی ج۹ ص۳۲۶ 📖برگرفته از کتاب تعارض و نقد در آراء فلسفی و عرفانی ص۲۸۴/سید محمود هاشمی نسب/ناشر:دلیل ما/قم۱۴۰۰ @sonnat_voice