حسین سوزنچی
جلسه پنجم از سلسله بحث دهه محرم 1399 با موضوع #نجات از #مرگ_جاهلی یادآوری درباره شناخت خدا با خدا
نجات از مرگ جاهلی ۶.mp3
16.72M
جلسه ششم از سلسله بحث دهه محرم 1399 با موضوع از ▪️ادامه عرفنی رسولک: گفتیم خدا بر رسالت شهادت می‌دهد: وَ يَقُولُ الَّذينَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ كَفى‏ بِاللَّهِ شَهيداً بَيْني‏ وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ (رعد/43) لكِنِ اللَّهُ يَشْهَدُ بِما أَنْزَلَ إِلَيْكَ أَنْزَلَهُ بِعِلْمِهِ وَ الْمَلائِكَةُ يَشْهَدُونَ وَ كَفى‏ بِاللَّهِ شَهيداً (نساء/166) و نیز (انعام/۱۹) (اسراء/۹۵-96) (عنکبوت/۵۱-52) (احقاف/8) (فتح/28) ▪️قبل از اینکه وارد «عرفنی حجتک» شویم نکته مهمی در «إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ» هست: راه شناخت امام و حجت فقط از طریق رسول است. خدا که مهربان است پیام فرستاد اما در پیامش اختلاف می‌شود (اختلاف قرائتها) آیا حجتی قرار نداده که فصل الخطاب باشد؟ ما می‌گوییم امام فقط از طریق رسول الله است؛ (امام زمان توضیح داد اگر به انتخاب خود افراد بود حضرت موسی نباید اشتباه می‌کرد در انتخاب سبعین رجلا لمیقاتنا؛ کمال الدین۲/۴۶۲ ) لذا در بحث تعیین امام و حجت خدا، نظر صحابه برای ما اعتباری ندارد و به فرض هم که علی ع با خلفا بیعت کرده باشد به عنوان یک فرد صحابه اعتباری ندارد؛ شما یک روایت ولو روایت ضعیف بیاورید که پیامبر غیر علی را تعیین کرده باشد. پس اگر امامت را از راه رسالت برویم نظر شیعه بدون رقیب اثبات می‌شود. 💢تفاوت شیعه با اهل سنت (=هرکس حاکم شد امام است): امامت را خود رسول باید تعیین کند؛ تفاوت با خوارج (لاحکم الا لله): امامت ضروری است و هدایت با پیام تنها (بدون امام) ناقص است. @souzanchi