بسم الله الرحمن الرحیم ✴️سومین جلسۀ مباحث «معاد» و «انسان‌شناسی» (ویژه فراگیران ششمین دوره آموزشی منظومه فکری رهبری) 👤مدرس: حجةالاسلام‌والمسلمین فخریان 📅تاریخ: ۱۲خرداد ۱۴۰۱ ______________ 🔅در انسان‌شناسی از سه قوه بحث می‌شود: ▫️قوای سبعه یا خمسه ▫️قوۀ خیال ▫️قوۀ عاقله(که قوه واهمه را با آن در یک کفه قرار می‌دهیم) ❇️یک بحث مهم در فلسفۀ اسلامی، تطابق انسان وعوالم است. 🔻ما در سیر نزولی و صعودی از سه عالم بحث می‌کنیم: ▫️عالم عقل ▫️عالم ذر ▫️عالم دنیا نام این عوالم در سیر صعودی: ▫️دنیا (ماده) ▫️برزخ ▫️آخرت تطابق انسان و عوالم نفس انسان باقوای خمسه یا سبعه، با عالم دنیا ارتباط برقرار می‌کند و با قوۀ خیال (مثال) با عالم برزخ ارتباط می‌گیرد و با قوۀ عاقله با عالم عقل (ملائکه) ارتباط می‌گیرد انسان سه قوه دارد، عوالم هم سه تا هستند. در سیر صعودی، با مرگ، به عالم برزخ و از عالم برزخ با مرگ عالم آخرت می‌رویم. ☑️پس شرط رفتن و رسیدن مرگ است و مرگ وسیله رفتن است و ما مرگها در پیش داریم. قاعدۀ کلیه: نفس در هیچ عالَمی بی‌بدن نیست و در هر عالمی، بدنی از جنس همان عالم دارد. بدن ما در عالم ماده، از جنس ماده است، در عالم برزخ از جنس مجرد مثالی و در عالم آخرت، از جنس اخروی است. ⚡️برای رفتن از عالم ماده، بدن مادی را می‌گذاریم و با بدن مثالی به عالم برزخ می‌رویم، زیرا هر عالمی قواعد و اقتضائات خودش را دارد. دنیا، دنیاست و برزخ، برزخ. جنس بدن در دنیا ⬅️ماده و غذایش مادی است. جنس بدن برزخی ⬅️برزخی است و بنابراین غذایش هم لاید برزخی باشد. غذای برزخی حقیقت علم و عمل ماست که در نفس ما ذخیره می‌شوند. قیافۀ بدن برزخی و اخروی ما را عمل ما مشخص می‌کند. 📜نامۀ اعمال، جان و خود انسان است و بهشت و جهنم ثمرۀ اعمال ما و در خود ماست. قرآن می‌فرماید آتش جهنم دل را می‌سوزاند ‌که همان آتش درون است و بهشت روح و ریحان است که در جان انسان است. 🌱در شب معراج حقیقت برزخی عالَم برای پیغمبر ظهور کرد یعنی تجلی برزخ. 🔸در معراج پیامبر را «سیر انفسی» دادند یعنی عروج. البته سیر انفسی همراه با «بدن» است. یعنی «معراج» هم روحانی است و هم جسمانی. 🌸دنیا جای عمل و سازندگی و ارتقا و رشد و کاشت است. اینجا «مزرعه» است. «باطن» ما در دنیا، می‌شود «ظاهر» ما در برزخ و قیامت. قرآن می‌فرماید آخرت «یوم تبلی السرائر» است، یعنی روزی که نهان‌ها آشکار می‌شود. ⚖روز قیامت «یوم‌الحسرة» است، «یوم‌التغابن» و «یوم‌الجمع» است. 🛑برای بعضی، روز قیامت «یوم‌الحسرة» است الی‌الابد. @t_manzome_f_r مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری