🔖 تقریر جلسه دوم بحث فطرت 🔘 بخش دوم 🔸ایشان در ابتدا کتاب، سازمان ذهنی نسبت به مبحث فطرت برای ما ایجاد می کند. تا راحت تر بتوان مبحث فطرت را چارچوب بدهیم. سپس جایگاه فطرت را در نظام فلسفی ما مشخص می کند. شهید مطهری در مورد جایگاه فطرت در نظام فلسفی می فرماید:»این بحث بحثی است مربوط به انسان و می توان گفت از یک نظر و از یک شاخه مربوط به انسان و خداست.» بحث فطرت، فقط در انسان‌شناسی موثر نیست، حتی در الاهیات نیز موثر است. این دقت اولیه ایشان است. 🔸شهید مطهری مبحث فطرت را در سه قسمت طرح می نماید: قسم اول در مورد مفهوم فطرت است. از انجا که اصطلاح خاص قرآنی دارد باید دید این ریشه قرآنی به چه معناست. قسم دوم با نگاه انسان شناسی به فطرت بپردازیم که انسان فطری چیست و فطرت در نهاد انسان به چه معناست؟! قسم سوم نسبت به دین فطری می باشد. آیا دین فطری هست یا خیر؟! دین فطری به چه معناست؟! 💠نکته دیگر این است شهید مطهری در ادامه زوایای بحث فطرت در ساحت علوم انسانی را بررسی می کند و معتقد است این مبنا کلیدی است که ساحت های علوم انسانی را دستخوش تغییر قرار می دهد: ♻️بارزترین آن بحث از علوم تربیتی است. نکته ظریفی که دارد این است که اگر برای انسان فطرت را بپذیریم، نگاه ما به تربیت عمیق می شود. باید بین تربیت و صنعت تفاوت قائل شویم. ♦️ تربیت پرورش استعدادهای واقعی انسان است. اما در صنعت مهم این است که هدف صانع محقق شود، مهم نیست که مصنوع به کمال برسد یا نرسد حتی گاهی باید برای تحقق صانع در مصنوع نقص ایجاد شود.... 🆔 @lotfi74