✔️ [ادامه ...]
🔘 بخش 1 از 3
🔸در حقیقت با تقسیمبندی تاثیرگذاری
#عقلانیت سهگانه(نظری، عملی و ابزاری) در 40 سال از عرصه عملی اسلام سیاسی، میتوان عقلانیت حوزه علمیه قم را در عقلانیت نظری، عقلانیت قوای مقننه و مجریه را در عقلانیت ابزاری و عقلانیت نظام را در عقلانیت عملی تقسیمبندی کرد. بنابراین، حوزه علمیه قم و شخص
#آیتالله_مصباحیزدی، متولی عقلانیت تئوریک اسلام سیاسی بهشمار میرود. این عقلانیت طی این 40 سال توانست با ذاتانگاری حاکم بر عرصه تفکر فلسفی و فقهی بر برخی از بحرانهای نظری دوران اصلاحات فائق آید.
🔹امروزه، آیتالله مصباحیزدی در مقام یکی از آخرین شاگردان
#علامه_طباطبایی و پیشقراولان انقلاب جایگاهی مهم در این عرصه دارد. بهویژه آنکه دیگر گزینههای این عرصه از
#فتنه 88 به بعد مسیری متفاوت برای خود هدفگذاری کرده و این عرصه را برای جولان اندیشههای جدید رها کردند. بنابراین، فقدان این متفکر و اندیشمند میتواند ثلمهای اساسی و بنیادین بر عقلانیت ذاتانگارانه حوزه علمیه قم باشد و عرصه را برای ظهور عقلانیتهای غیرذاتانگار همچون عقلانیت ابزاری فراهم آورد.
🔸 نمونه چنین جریانی را میتوان تحت عنوان «
#نشست_اساتید» در قم مشاهده کرد که قصد دارد مبتنیبر نظریه اسلام اجتماعی و تقلیل اسلام به خدمات اجتماعی، آینده جریان اسلام سیاسی را با بحران مواجه سازد و عملا حوزه علمیه قم را از یک سازمان محتوایی برای جمهوری اسلامی ایران و ایده
#اسلام_ناب جدا سازد. هرچند این جریان در خلأ نبود سازماندهی درست و جذب نیروهای جوان و خوشفکر انقلابی توسط جامعه مدرسین صورت پذیرفته است اما میتواند نقش مهمی در تغییر ریلگذاری علمای انقلابی داشته باشد و تمام زحمات آنها را طی این 40 سال بیثمر بگذارد.
🔹 نتیجه آنکه با سازماندهی رقیب، حوزه به شرایط پیش از انقلاب و حاکمیت تفکر
#اسلام_سنتی و فارغ از دغدغه در عرصه قدرت بازخواهد گشت. طبیعتا در نبود شبکه و سازمان منسجم به همراه محوریت عقلانیت واحد، عرصه برای سایر عقلانیتها و ایدههای آن همچون ایده
#اسلام_اجتماعی،
#اسلام_رحمانی و
#اسلام_ایرانی فراهم خواهد شد و هسته نرم ایده اسلام سیاسی را با تشتت و بحران روبهرو میکند.
⚜️
@Taammolat74