تأملات اجتماعی
📌قلمرو برهان در علم مدنی (بخش دهم و پایانی) 🔹جمع بندی این نوشته ها: این نوشته ها، اگر با استدلال
📌بعد التحریر 🔹ظرفیت های علوم اسلامی برای تولید علوم انسانی و علوم اجتماعی ▪️نیاز به گفتن نیست که اولین جرقه های تفکر اجتماعی توسط خود قرآن کریم و اقدامات رسول خدا زده شد. شنیدن این حرف برای عده ای واقعا دشوار است، اما مسائل مهمی که قرن ها بعد در اندیشه ی جامعه شناسان مطرح گردید قرن ها قبل در قرآن و سنت اسلامی مطرح شده بود. درباره ی دوگانه ی عاملیت و ساختار -بعنوان یکی از مسائل بنیانی جامعه شناسی امروز- آیات صریح و روشنی در قرآن کریم وجود دارد (برای نمونه بنگرید: نسا،۹۷). رفتار رسول خدا در مکه و مدینه نیز سرشار از اشارات پیدا و پنهانی است که می تواند نگاه اسلام را به مسئله ی اجتماع روشن کند. اما دریغ و صد دریغ -که بقول استاد مطهری- این سرمایه ی معنوی ارزشمند، در ادوار بعد در میان مسلمانان به فراموشی سپرده شد، اما غربیان آن را امتداد دادند و بهره اش را هم بردند. (مقاله حق عقل در اجتهاد) غرض آنکه به طعن و تمسخرهایی که ما را فاقد آن بشه اجتماعی می دانند یا قائل به گسست تاریخی در علوم اسلامی یا... هستند نباید بها داد.باید به سراغ دفینه های معنوی رفت، آنها را بیرون کشید، غبارش را زدود و بهره گرفت. الغرض؛ آن سرمایه ی علمی کم نظیر در ادوار بعد به شکل های گوناگون حضور یافته و جلو آمده. این امتداد علمی تفکر اجتماعی را در شاخه های مختلف علوم اسلامی از فلسفه و کلام گرفته تا فقه و اصول و تفسیر و تاریخ می توان دنبال کرد. مجموع این دانشها ظرفیت بالایی برای تولید نظریات اجتماعی فراهم می کند که آنها را باید شناخت و به کار انداخت. انشالله در موقعیت مناسب به موضوع «ظرفیت علوم اسلامی برای تولید نظریه ی اجتماعی» خواهم پرداخت. انشاالله. @taamollat