🧉روغن شحم و دنبه🧉
🟢 آیات و روایات شحم 👇🏼
🌱وَ عَلَى الَّذينَ هادُوا حَرَّمْنا كُلَّ ذي ظُفُرٍ وَ مِنَ الْبَقَرِ وَ الْغَنَمِ حَرَّمْنا عَلَيْهِمْ شُحُومَهُما إِلاَّ ما حَمَلَتْ ظُهُورُهُما أَوِ الْحَوايا أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍ ذلِكَ جَزَيْناهُمْ بِبَغْيِهِمْ وَ إِنَّا لَصادِقُونَ [146]
و بر يهوديان، هر حيوان ناخندار (حيواناتى كه سم يكپارچه دارند) را حرام كرديم؛ و از گاو و گوسفند، پيه و چربيشان را بر آنان تحريم نموديم؛ مگر چربيهايى كه بر پشت آنها قرار دارد، و يا در دو طرف پهلوها، و يا آنها كه با استخوان آميخته است؛ اين كيفر را به سزاى ستمشان به آنها داديم؛ و ما راست مىگوييم.
📚(انعام/ ۱۴۶)
🌱امام صادق (علیه السلام)- بر بنیاسرائیل هر [حیوانی] که دارای ناخن باشد و چربیها، حرام شده است؛ مگر چربیهایی که بر پشت آنها قرار دارد، و یا در دو طرف پهلوها، و یا آنها که با استخوان آمیخته است
📚بحارالأنوار، ج۶۲، ص۱۸۱
🌱علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- وَ عَلَی الَّذِینَ هادُوا حَرَّمْنا کُلَّ ذِی ظُفُرٍ یَعْنِی الْیَهُودَ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ لُحُومَ الطَّیْرِ وَ حَرَّمَ عَلَیْهِمُ الشُّحُومَ وَ کَانُوا یُحِبُّونَها إِلَّا مَا کَانَ عَلَی ظُهُورِ الْغَنَمِ أَوْ فِی جَانِبِهِ خَارِجاً مِنَ الْبَطْنِ وَ هُوَ قَوْلُهُ حَرَّمْنا عَلَیْهِمْ شُحُومَهُما إِلَّا ما حَمَلَتْ ظُهُورُهُما أَوِ الْحَوایا یَعْنِی فِی الْجَنْبَیْنِ أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍ ذلِکَ جَزَیْناهُمْ بِبَغْیِهِمْ أَیْ کَانَ مُلُوکُ بَنِی إِسْرَائِیلَ یَمْنَعُونَ فُقَرَاءَهُمْ مِنْ أَکْلِ لُحُومِ الطَّیْرِ وَ الشُّحُومِ فَحَرَّمَ اللَّهُ ذَلِکَ عَلَیْهِمْ بِبَغْیِهِمْ عَلَی فُقَرَائِهِمْ.
علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- وَ عَلَی الَّذِینَ هَادُواْ حَرَّمْنَا کُلَّ ذِی ظُفُرٍ؛ یعنی یهودیان که خدا بر آنان گوشت پرندگان و چربی را با وجود اینکه دوست داشتند حرام کرده است، مگر چربیای که در پشت گوسفندان یا در پهلوی آنها است، آن هم درصورتیکه خارج از شکم باشد و این همان کلام خداوند عزّوجلّ است که فرمود: حَرَّمْنَا عَلَیْهِمْ شُحُومَهُمَا إِلاَّ مَا حَمَلَتْ ظُهُورُهُمَا أَوِ الْحَوَایَا یعنی در پهلوها أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍ ذَلِکَ جَزَیْنَاهُم بِبَغْیِهِمْ وِ إِنَّا لَصَادِقُونَ. و معنای گفتهی وی: ذَلِکَ جَزَیْنَاهُم بِبَغْیِهِمْ این است که پادشاهان بنیاسرائیل فقرا را از خوردن گوشت پرندگان و چربیها منع میکردند. خدا آن را به سبب تجاوز آنان بر فقراء تحریم کرده است.
📚بحارالأنوار، ج۹، ص۲۰۷
🌱موسى بن بكر گويد: از امام كاظم عليه السّلام شنيدم كه مىفرمود:گوشت، گوشت مىروياند و هركس لقمهاى شحم در شكمش داخل كند آن لقمه به اندازه خود بيمارىها را خارج مىكند
📚الکافي ج ۶، ص ۳۱۱
🌱باين اسناد از على بن ابى طالب(عليه السّلام)مروى است كه وقتى در نزد پيغمبر گفتگوى گوشت و پيه شد حضرت فرمود تيكه از گوشت و شحم در معده واقع نشود مگر آنكه شفا در آن مكان واقع شود و درد از آن مكان بيرون رود
📚عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۲، ص
🌱زراره گويد: به امام صادق عليه السّلام عرض كردم: فدايت گردم! آن شحمی كه به اندازه خود، بيمارىها را بيرون مىكند كدام است؟ فرمود: آن شحم گاو است، اى زراره! پيش از تو هيچكس در اين خصوص از من نپرسيده بود
📚الکافي ج ۶، ص ۳۱۱
🌱محمد بن اسحاق گفت: نزد امام صادق علیه السلام بودم که مردی از شیعه نزد او آمد و به او گفت: ای پسر رسول خدا! همانا دخترم آب گشته و تنش لاغر و بیماریاش طولانی شد و با او اسهالی پی در پی است. پس امام صادق علیه السلام به او فرمود: «چه چیز تو را از این برنج و شحم باز داشته که به او بخورانی و خداوند آنچه با اوست را ببرد؟ همانا خداوند شحمها را به خاطر بزرگی برکتشان بر بنی اسرائیل حرام کرد. شاید تو توهم کردی که این نیز ناسازگار باشد به خاطر دفعات فراوانی که معالجه کردی (و موفق نشدی).»
گفت: ای پسر رسول خدا! با این (برنج و شحم) چه کنم؟فرمود: «چهار سنگ بگیر و آن را زیر آتش قرار بده و برنج را در دیگ بگذار و آن را بپز تا برسد. سپس شحم تازهی دو کلیه را بگیر و آن را در ظرفی قرار بده. پس هرگاه برنج رسید و پخت پس آن چهار سنگ را بگیر و در آن ظرفی که شحم در آن است قرار بده و ظرفی دیگر روی آن بگذار. سپس آن را با تکانی شدید تکان بده و بخارش خارج نشود. پس هر گاه شحم آب شد پس آن را در برنج بگذار تا دخترت آن را بچشد ولی نه سرد نه داغ. پس همانا که او به اذن خداوند عز و جل عافیت مییابد.»
پس آن مرد درمانگر گفت: به خداوندی که خدایی جز او نیست قسم دخترم آن را نخورد مگر یک بار تا اینکه عافیت یافت.
📚طب الأئمة علیهم السلام، ص ۹۹
@tabkheslami