♨️خواندنی👌 🔅وحجّتِه؛ و حجّت او🔅 🔸حجّت‌های الهی وجود حجّت در نظام هستی تنها با توجه به اختیار و تکلیف انسان قابل توجیه است؛ یعنی اگر پذیرفتیم که انسان مکلّف است، باید بپذیریم که صاحب اختیار است و می‌تواند از بین دو یا چند چیز، یکی را انتخاب کند و اگر مختار است، باید محاسن و مفاسد راه‌هایی که در پیش پای او وجود دارد و سرانجامِ هریک برای او روشن شود تا آدمی یکی از آنها را آگاهانه برگزیند. با توجه به اینکه هدایت به معنای ارائه طریق و راهنمایی بدون واسطه تک تک انسان‌ها به وسیله ذات اقدس الهی محذوراتی را در پی دارد، به انسان‌های برگزیده ای نیاز است که از جانب او مبعوث و مأمور هدایت جوامع بشری گردند. این انسان‌های برگزیده باید از چنان جایگاهی برخوردار باشند که امین هر دو طرف باشند تا هر یک از دو طرف بتوانند به ابلاغ و عدم ابلاغ او اعتماد و استدلال کنند. این سفیران همان انبیا و برگزیدگان او از مخلوقاتند که مؤدَّب به حکمت الهی و مبعوث به آن هستند و کسی از مردم در احوالاتشان شریک نیست. آنان از ناحیه حکیم علیم به حکمت تأیید شده‌اند.... بر این اساس در برخی روایات آمده است: «أنّ الأرض لا تخلو من حجّة» (بحار،ج ۵۳،ص۱۹۰)به گونه‌ای که نه تنها همراه خلق است، بلکه قبل و بعد از خلق نیز وجود دارد: «الحجة قبل الخلق و مع الخلق و بعد الخلق».(همان) 📚ادب‌فنای‌مقربان، ج۳ 🌹به روشنای تبیین‌ بپیوندید.👇 https://eitaa.com/joinchat/2137587722C603b2cd06b