❇️ بعضی از نتایج تدبری آیه: ۱. مصيبت‌ها در مدار اذن الهى است، نه تصادف و اتفاق. خداوند مانع تأثير حوادث نمى‌شود. «مٰا أَصٰابَ مِنْ مُصِيبَةٍ إِلاّٰ بِإِذْنِ اَللّٰهِ‌» ۲. ايمان، سبب جلب رحمت و هدايت ويژه الهى، در برابر مصيبت‌ها مى‌گردد. مٰا أَصٰابَ مِنْ مُصِيبَةٍ‌ ... وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللّٰهِ يَهْدِ قَلْبَهُ‌ ۳. خداوند، به مؤمنان مصيبت زده راه علاج و درمان يا تحمل و تكليف و صبر را الهام مى‌كند. «وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللّٰهِ يَهْدِ قَلْبَهُ‌» ۴.كسى كه به علم و اراده خداوند ايمان دارد، در برابر حوادث، صبر و توكّل و اميد را از دست نمى‌دهد. «وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللّٰهِ يَهْدِ قَلْبَهُ‌» ۵. دريافت الطاف الهى براساس گامى است كه خود انسان برمى‌دارد. «مَنْ يُؤْمِنْ‌ بِاللّٰهِ يَهْدِ قَلْبَهُ‌» ۶. خداوند مى‌داند كه ايمان ما واقعى است يا منافقانه. وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللّٰهِ‌ ... وَ اَللّٰهُ‌ بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ عَلِيمٌ‌ ۷. مصيبت‌ها با اذن و علم الهى است و در آنها اسرارى نهفته است كه خداوند مى‌داند. مٰا أَصٰابَ مِنْ مُصِيبَةٍ إِلاّٰ بِإِذْنِ اَللّٰهِ‌ ... وَ اَللّٰهُ بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ عَلِيمٌ‌ ۸. توجّه انسان به احاطه علمى خداوند، سبب تحمل مصيبت‌ها و پايدارى در برابر مشكلات است. مٰا أَصٰابَ مِنْ مُصِيبَةٍ‌ ... وَ اَللّٰهُ بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ عَلِيمٌ‌ تفسیر نور، ج۱۰ ،ص۸۱ | |