بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وَلَوْ يُعَجِّلُ اللّهُ لِلنَّاسِ الشَّرَّ اسْتِعْجَالَهُم بِالْخَيْرِ لَقُضِيَ إِلَيْهِمْ أَجَلُهُمْ فَنَذَرُ الَّذِينَ لاَ يَرْجُونَ لِقَاءنَا فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ (11) واگر خداوند براى مردم به همان شتاب كه براى خود خير مى طلبند، در رساندن بلا به آنان شتاب مى نمود، قطعاً اجلشان فرا رسيده بود. پس كسانى را كه به ديدار ما اميد (و باور) ندارند به حال خود رها مى كنيم تا در سركشى خويش سرگردان بمانند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: مشابه مفهوم اين آيه، در سوره ى كهف آيه ى 58 و سوره فاطر آيه ى 45 نيز آمده است كه اگر خداوند مردم را زود به كيفر كارهايشان برساند و مؤاخذه كند، همه نابود مى شوند. به علاوه اختيار كه اساس تكليف است از بين مى رود و اطاعت، جنبه ى اضطرارى پيدا مى كند. ممكن است معناى «استعجالهم بالخير» اين باشد كه سنّت خداوند در خيررسانى، سرعت و در شرّ رسانى، با مهلت است و معناى جمله اين باشد كه خداوند در خيررسانى سرعت وعجله دارد. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - انسان، طبيعتاً عجول است. «استعجالهم بالخير» [232] - اگر خداوند در دنيا، بدكاران را كيفر فورى مى داد، كسى باقى نمى ماند و نسل بشر منقرض مى شد. «لو يعجّل اللّه... لقضى اليهم اجلهم» - يكى از سنّت هاى الهى، «استدراج» در عذاب ومهلت دادن به ظالمان است. «فنذر الذين...» - هلاك نشدن كفّار، نشانه ى حقّانيّت آنان نيست. «فنذر الذين لايرجون لقاءنا» - آنان كه از خدا بريده وسرگرم خود شده اند، هدف معيّنى ندارند و حيرانند. «فى طغيانهم يعمهون» - انكار وبى توجّهى به قيامت، موجب طغيان و رهاشدن به حال خود و محروم شدن از الطاف الهى است. «لايرجون لقاءنا فى طغيانهم يعمهون» -------------------------------------------------- 232) در آيه ى ديگرى آمده است: «خُلِق الانسان من عجل» انبياء، 37. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V