🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_النحل #صفحه
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن
#تفسیر_کوتاه_نور
#سوره_النحل
#صفحه_۲۸۰
____
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
وَلاَ تَقُولُواْ لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُكُمُ الْكَذِبَ هَـذَا حَلاَلٌ وَهَـذَا حَرَامٌ لِّتَفْتَرُواْ عَلَي اللّهِ الْكَذِبَ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَي اللّهِ الْكَذِبَ لاَ يُفْلِحُونَ (116)
مَتَاعٌ قَلِيلٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (117)
وبا هر دروغى كه به زبانتان مى آيد نگوييد: اين حلال است وآن حرام، تا بر خدا دروغ بسته باشيد. زيرا كسانى كه بر خداوند دروغ مى بندند رستگار نمى شوند.
(سرچشمه ى همه افتراها رسيدن به دنيايى است كه) بهره اى اندك است، در حالى كه براى آنان (در آخرت) عذابى دردناك است.
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
نکته:
اين دو آيه هرگونه تحليل يا تحريمى را كه بر مبناى قانون الهى نباشد، محكوم نموده و آنرا دروغ بستن به خدا، براى رسيدن به متاع بى ارزش دنيوى مى شمرد.
☘☘☘☘☘☘☘
پیام:
- در مورد حلال وحرام ها، اظهار نظرهاى بى جا و بى دليل نكنيم.
(بايد يا خود مجتهد باشيم يا از دانشمندان دينى تقليد كنيم.)
«لاتقولوا ... هذا حلال وهذا حرام»
- بدعت در دين و احكام آن، ممنوع است.
«ولاتقولوا ... هذا حلال و هذا حرامٌ»
- دروغگو، رستگار نمى شود.
«ان الّذين يفترون ... لايفلحون»
- انگيزه بسيارى از بدعت ها در دين، رسيدن به دنياست.
«متاع قليل»
- شكستن مرزهاى حلال و حرام، هم شقاوت دنيا را بدنبال دارد و هم عذاب آخرت را.
«لايفلحون ... لهم عذاب اليم»
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
@tafsir_qoraan
https://ble.ir/tafsir_nor
https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_النحل #صفحه
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن
#تفسیر_کوتاه_نور
#سوره_النحل
#صفحه_۲۸۰
____
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
وَعَلَي الَّذِينَ هَادُواْ حَرَّمْنَا مَا قَصَصْنَا عَلَيْكَ مِن قَبْلُ وَمَا ظَلَمْنَاهُمْ وَلَـكِن كَانُواْ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ (118)
و بر كسانى كه يهودى بودند آنچه را كه پيش از اين بر تو نقل كرديم حرام كرديم، (در سوره انعام كه قبل از نحل نازل شده، علاوه بر مردار و خون، چيزهاى ديگرى بخاطر گوشمالى يهوديان، حرام شده است.) و(لى ما با تحريم) ظلمى بر آنان نكرديم، ولكن (تحريم ما كيفر) ستمى بود كه آنان بر خويش رواداشته بودند.
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
نکته:
در چند آيه قبل خوانديم: «انّما حرّم»، يعنى تنها چهار چيز بر شما حرام است؛ مردار، خون، گوشت خوك، حيوانى كه به نام وبراى غير خدا ذبح شده باشد. در اينجا سؤالى به ذهن مى رسد كه اگر غذاهاى حرام منحصر در چهار چيز است پس چرا در سوره ى انعام آيه 146 كه قبل از نحل نازل شده، حيوانات ناخن دار و پيه گاو و گوسفند بر يهوديان حرام شد؟!
گويا اين آيه در پاسخ مى فرمايد: آنچه بر يهوديان حرام شد به عنوان محاصره اقتصادى و براى تنبيه وگوشمالى آنها بوده نه آنكه واقعاً حرام بوده است.
در اسلام دو نوع تحريم وممنوعيّت وجود دارد؛ يكى تحريم دايمى وبراى عموم مردم. وديگرى تحريم موقت وبراى گروه خاص.
«حرّمنا ... كانوا انفسهم يظلمون»
☘☘☘☘☘☘☘
پیام:
- محاصره اقتصادى از راه تحريم برخى خوردنى ها، يكى از كيفرها و عقوبت هاى الهى براى امّت هاى پيشين بوده است.
«حرّمنا... كانوا انفسهم يظلمون»
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
@tafsir_qoraan
https://ble.ir/tafsir_nor
https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_النحل #صفحه
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن
#تفسیر_کوتاه_نور
#سوره_النحل
#صفحه_۲۸۱
____
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
ثُمَّ إِنَّ رَبَّكَ لِلَّذِينَ عَمِلُواْ السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ تَابُواْ مِن بَعْدِ ذَلِكَ وَأَصْلَحُواْ إِنَّ رَبَّكَ مِن بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ (119)
سپس البته پروردگار تو براى كسانى كه از روى نادانى كار بدى كردند آنگاه از پس آن توبه كرده و به كار شايسته پرداختند همانا پروردگارت پس از آن توبه، قطعاً بخشنده مهربان است.
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
نکته:
جهل به معناى ندانستن است، ولى جهالت در موردى كه انسان مى داند، ولى هوى و هوس بر او غالب مى شود نيز بكار مى رود. در سوره انعام آيه 54 «كتب ربّكم على نفسه الرّحمة انه من عمل منكم سوء بجهالة ثمّ تاب من بعده واصلح...» و نساء آيه 17 نيز جهالت به اين معناست.
«انّما التوبة على اللَّه للّذين يعملون السوء بجهالة ثمّ يتوبون من قريب...»
امام صادق فرمود: هرگناهى كه از بنده سر مى زند گرچه از روى عمد باشد، جهالت ناميده مى شود، زيرا نادانى بنده او را وادار به گناه كرده و گناه را در نظر او زيبا جلوه داده است.
☘☘☘☘☘☘☘
پیام:
- اسلام بن بست ندارد و راه بازسازى را براى انسان باز گذاشته است.
«ثمّ تابوا»
- پذيرفتن توبه از شئون ربوبيّت الهى و شيوه هاى تربيت است.
«ربّك»
- توبه واقعى، همراه با اصلاح وجبران خلاف ها مى باشد.
«تابوا... واصلحوا»
- راه توبه بر روى همه باز است.
«للّذين»
- گناهانى كه بخاطر غلبه ى هوس باشد نه انكار و عناد، به پذيرش توبه نزديك است.
«عملوا السّوء بجهالةٍ ثمّ تابوا»
- پذيرفتن توبه از جانب پروردگار قطعى است.
(انّ - لغفورٌ - جمله اسميه)
- علاوه بر پذيرش خلافكار، خداوند نسبت به او مهربان است.
«لغفور رحيم»
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
@tafsir_qoraan
https://ble.ir/tafsir_nor
https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_النحل #صفحه
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن
#تفسیر_کوتاه_نور
#سوره_النحل
#صفحه_۲۸۱
____
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتاً لِلّهِ حَنِيفاً وَلَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ (120)
همانا ابراهيم (به تنهايى) يك اُمت بود، در برابر خدا خاضع و فرمان بر و حق گرا بود، و از مشركان نبود.
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
نکته:
در اين آيه خداوند ابراهيم را به تنهايى يك اُمّت دانسته است و هر يك از مفسران براى تحليل و تفسير اين جمله سخنى گفته اند، از جمله:
. چون ابراهيم بر مكتبى بود كه احدى بر آن نبود، پس يك اُمّت بود.(87)
. او به اندازه يك اُمّت خير و خوبى و كمال داشت نظير شعرى كه مى گويد:
آنچه خوبان همه دارند تو تنها دارى.(88)
. كلمه اُمّت به معناى معلّم خير است او معلّم خوبى ها بود.(89)
. مراد از اُمّت يعنى رهبر و مقصود و امام تمام خداپرستان.(90)
. شخصيّت و شعاع وجود او به اندازه يك اُمّت بود.(91)
. چون قوام اُمّت به او بود.
. چون عالم بود و عالم اُمّتى را راهنمايى مى كند.
. چون حركت آفريد كار يك امّت را انجام داد، يارى نداشت ويك تنه قيام كرد.(92)
------------------------------------------------------
87) تفسير صافى.
88) تفسير مراغى.
89) تفسير طبرى.
90) تفسير فرقان.
91) تفسير نمونه.
92) تفسير مجمع البيان.
☘☘☘☘☘☘☘
پیام:
- تجليل از مردان خدا و معرّفى الگوها و قهرمانان توحيد يك شيوه تربيتى است.
«انّ ابراهيم»
- تعداد و كميّت مهم نيست، بلكه كيفيّت و حركت آفرينى مهم است.
«اُمّة»
- در راه حقّ از تنهايى نهراسيد.
«انّ ابراهيم كان اُمّةً»
- انسان محكوم محيط وجامعه و تاريخ نيست.
«و لم يَكُ من المشركين»
- ابراهيم هم در عمل خالص بود، «حنيفاً» هم در عقيده.
«و لم يك من المشركين»
- برخوردهاى مماشاتى ضررى به توحيد انسان نمى زند. (با آنكه ابراهيم در ميان خورشيد وستاره پرستان لحظاتى با آنان مدارا و مماشات كرد و گفت: پروردگار من همين هاست، ولى همين كه ناپديد شدند، فرمود: من غروب كنندگان را دوست ندارم. با اين حال در اين آيه خداوند مى فرمايد: او لحظه اى مشرك نبود.)
«لم يك من المشركين»
- آنچه به انسان ارزش مى دهد عبادت و اطاعت آگاهانه از خدا «قانتاً» همراه با اعتدال و نداشتن انحراف «حنيفاً» و خلوص است.
«و لم يك من المشركين»
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
@tafsir_qoraan
https://ble.ir/tafsir_nor
https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
*هشت توصیه امام هشتم برای روزهای آخر شعبان* 👌
🔸اباصلت میگوید:
در *آخرین جمعه شعبان* خدمت امام رضا علیهالسلام رسیدم.
فرمود:
ای اباصلت، بیشترِ ماه شعبان سپری شده و امروز آخرین جمعه شعبان است،
پس در روزهای باقیمانده کوتاهیهای روزهای گذشته را جبران بکن و باید به آنچه برایت مهم است اقدام کنی:
۱. زیاد دعا کن.
۲. زیاد استغفار کن.
۳. زیاد قرآن تلاوت کن.
۴. از گناهانت به درگاه خدا توبه کن تا خالصانه به ماه خدا وارد شوی.
۵. هر امانتی که گردنت هست ادا کن.
۶. تمام کینههایی که در دلت نسبت به مؤمنان داری، از دل بیرون کن.
۷. هر گناهی که به آن مبتلا هستی از آن دست بکش و تقوای خدا پیشه کن و در آشکار و پنهان بر خدا توکل کن.
۸. و در روزهای باقیمانده این ماه بسیار بگو:
*اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ*
خداوندا اگر در روزهای گذشته شعبان ما را نیامرزیدی، پس در روزهای باقیمانده بیامرز...
📚 عیون اخبار الرضا علیه السلام ج۲ ص۵۱
📚 بحارالانوار ج ۹۴ ص۷۳
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@tafsir_qoraan
https://ble.ir/tafsir_nor
https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V
🌸🌿 تفسیر روزانه قرآن 📖
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن #تفسیر_کوتاه_نور #سوره_النحل #صفحه
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن
#تفسیر_کوتاه_نور
#سوره_النحل
#صفحه_۲۸۱
____
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
شَاكِراً لِّأَنْعُمِهِ اجْتَبَاهُ وَهَدَاهُ إِلَي صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ (121)
وَآتَيْنَاهُ فِي الْدُّنْيَا حَسَنَةً وَإِنَّهُ فِي الآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ (122)
او نسبت به نعمت هاى خداوند شكرگزار بود، (خدا) او را برگزيد و به راهى مستقيم هدايتش كرد.
ودر دنيا به او نيكى داديم و قطعاً او در آخرت (نيز) از صالحان و شايستگان است.
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
نکته:
كلمه ى «اجتبى » از «جبابة» به معناى جمع آورى و متمركز كردن است، اجتباء خداوند يعنى افرادى را از تشتت و گرايش هاى گوناگون حفظ و براى خود متمركز و خالص مى كند.
نام نيك، ذريّه طيبه، بناى كعبه، عمر طولانى، دعاى مستجاب، مال زياد از نمونه هاى حسنه در دنياست.
«اتيناه فى الدنيا حسنة»
در اين آيات خداوند پنج كمال براى ابراهيم برمى شمرد و سپس پنج مقام به او مى دهد؛ اما پنج كمال: (اُمة - قانتاً - لم يك من المشركين - حنيفاً - شاكراً) امّا پنج مقام و لطف از طرف خداوند: (اجتباه - هداه - فى الدنيا حسنة - فى الاخرة لمن الصالحين - اتّبع ملة ابراهيم كه در آيه بعد است.)
☘☘☘☘☘☘☘
پیام:
- انتخاب خداوند، بر اساس شايستگى انسان است.
«قانتاً، حنيفاً، شاكراً، اجتباه»
- آن را كه خدا برگزيند، به مقصدش مى رساند.
«اجتباه... هداه الى صراط مستقيم»
- دعاى انبيا مستجاب است.
(ابراهيم از خداوند درخواست كرده بود كه به صالحان ملحق شود،
«ربّ هب لى حكماً و الحقنى بالصّالحين»(93)
در اين آيه خداوند مى فرمايد:
«انّه فى الآخرة لمن الصّالحين»
--------------------------------------------------------
93) شعراء، 83.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
@tafsir_qoraan
https://ble.ir/tafsir_nor
https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V