بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم لِلَّذِينَ اسْتَجَابُواْ لِرَبِّهِمُ الْحُسْنَي وَالَّذِينَ لَمْ يَسْتَجِيبُواْ لَهُ لَوْ أَنَّ لَهُم مَّا فِي الأَرْضِ جَمِيعاً وَمِثْلَهُ مَعَهُ لاَفْتَدَوْاْ بِهِ أُوْلَـئِكَ لَهُمْ سُوءُ الْحِسَابِ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمِهَادُ (18) براى كسانى كه پروردگارشان را اجابت كردند نيكوترين (پاداش) است. ولى كسانى كه (دعوت) او را نپذيرفتند، اگر هر آنچه در زمين است و مانند آن را با آن داشته باشند، قطعاً حاضرند آن را (براى رهايى خود از عذاب) فديه بدهند، آنانند كه برايشان حساب سختى است و جايگاهشان دوزخ است و چه بد جايگاهى است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: از قرآن استفاده مى شود، در قيامت براى مردم چند نوع حساب وجود دارد: . گروهى حساب آسان دارند. «حساباً يسيرا»(41) . عده اى سخت ودقيق حسابرسى مى شوند. «حساباً شديداً»(42)، «سوء الحساب» مراد از «سوءالحساب» دقّت در حساب است. . بعضى بى حساب به دوزخ مى روند و نيازى به محاكمه و ميزان ندارند. «فلانقيم لهم يوم القيامة وزناً»(43) . گروهى بى حساب به بهشت مى روند. «انما يوفى الصّابرون اجرهم بغير حساب»(44) طبق آنچه از روايات و احاديث متعدّد به دست مى آيد، كسانى كه با مردم به عفو و رحمت برخورد كنند، حسابشان آسان و كسانى كه با مردم به سختى و دقت شديد عمل نمايند حسابشان سخت خواهد بود. افراد مشرك بى حساب به دوزخ و اهل صبر هم بى حساب به بهشت خواهند رفت.(45) در قرآن استجابت طرفينى است، يعنى اگر مردم انتظار استجابت از خداوند را دارند بايد دعوت خداوند را اجابت كنند، «استجيبوا للَّه و للرسول اذا دعاكم لما يحييكم»(46) هرگاه خدا و رسول، شما را بسوى مكتب حيات بخش مى خوانند، پاسخ مثبت دهيد تا خدا نيز دعاى شما را اجابت فرمايد. «فاستجبناله»(47)، «فاستجاب لهم ربّهم»(48) بحثى پيرامون دعوت: مسئله دعوت را مى توان از ابعاد گوناگونى مورد بحث و توجّه قرار داد: 1. دعوت كنندگان: دعوت كنندگان به حق: الف: انبيا. «ادعو الى اللَّه»(49)، «والرسول يدعوكم»(50)، «داعياً الى اللَّه باذنه»(51) ب: مؤمنان: «ولتكن منكم أمة يدعون الى الخير»(52) ج: جنّ: «يا قومنا اجيبوا داعى اللَّه»(53) امّا دعوت كنندگان به باطل: الف: پيشوايان كفر: «ائمة يدعون الى النّار»(54) ب: شيطان: «كان الشّيطان يدعوهم»(55)، «ماكان لى عليكم من سلطان الاّ ان دعوتكم»(56) ج: مشركان: «اولئك يدعون الى النّار»(57) 2. موضوع دعوت: الف: حيات. «دعاكم لما يحييكم»(58) ب: راه مستقيم. «لتدعوهم الى صراط مستقيم»(59) ج: مغفرت. «واللَّه يدعو الى الجنة والمغفرة»(60) د: بهشت. «واللَّه يدعوا الى دارالسلام»(61) ه : نجات. «ادعوكم الى النجاة»(62) 3. برخورد مخالفان: الف: تهمت: ساحر؛ «ان هذا لساحرٌ عليم»(63) شاعر؛ «بل هو شاعر»(64) كاهن؛ «فما انت بنعمة ربّك بكاهن»(65) مجنون؛ «و يقولون انه لمجنون»(66) كاذب؛ «لنظنّك من الكاذبين»(67) سلطه طلب؛ «يريد ان يتفضّل عليكم»(68) ب: تهديد. «لرجمناك»(69)، «او يقتلوك ...»(70) ج: تحقير. «أهذا الّذى ...»(71) د: شك. «أتعلمون ان صالحا مرسل من ربّه»(72) ه: توطئه وجنگ. «واذ يمكر بك الّذين كفروا ليثبتوك او يقتلوك او يخرجوك»(73) 4. انگيزه ها و عوامل عدم پذيرش: الف: تقليد. ب: تعصب. ج: تكبر. د. هواى نفس. «فان لم يستجيبوا لك فاعلم انما يتبعون اهواءهم»(74) 5. پاداش پذيرش: الف: اجر. «و يزيدهم من فضله»(75) ب: حيات. «دعاكم لما يحييكم»(76) ج: حُسنى. «للذين استجابوا لربّهم الحسنى»(77) ---------------------------------------------------------- 41) انشقاق، 8. 42) طلاق، 8. 43) كهف، 105. 44) زمر، 10. 45) تفصيل انواع حساب در كتاب معاد، اثر مؤلّف آمده است. 46) انفال، 24. 47) انبياء، 88. 48) آل عمران، 195. 49) يوسف، 108. 50) آل عمران،153. 51) احزاب، 46. 52) آل عمران، 104. 53) احقاف، 31. 54) قصص، 41. 55) لقمان، 21. 56) ابراهيم، 22. 57) بقره، 221. 58) انفال، 24. 59) مؤمنون، 73. 60) بقره، 221. 61) يونس، 25. 62) غافر،41. 63) اعراف، 109. 64) انبياء، 5. 65) طور، 29. 66) قلم، 51. 67) اعراف، 66. 68) مؤمنون، 24. 69) هود، 91. 70) انفال، 30. 71) انبياء، 36. 72) اعراف، 75. 73) انفال، 30. 74) قصص، 50. 75) نساء، 173. 76) انفال، 24. 77) رعد، 18. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - بهترين ها در انتظار مؤمن است. «الحسنى» - باز خريد و فديه در روز قيامت وجود ندارد. «لافتدوا به» - قبولى دعوت خداوند بايد از روى ميل و رغبت باشد. «استجابوا» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V