بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر کوتاه نور آیه به آیه از ابتدای قرآن ____ أعوذ بالله من الشيطان الرجيم جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا وَمَنْ صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ وَالمَلاَئِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِم مِّن كُلِّ بَابٍ (23) (سراى آخرت) باغ هاى جاودانى كه آنان و هر كس از پدران و همسران و فرزندانشان كه صالح بوده اند بدان داخل مى شوند و فرشتگان از هر درى (براى تبريك و تهنيت) بر آنان وارد مى شوند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 نکته: از ميان 127 مرتبه اى كه «جنّات» و «جنّت» در قرآن آمده، تنها 11 مورد از آن تعبير «جنّات عدن» دارد كه طبق حديثى از درّالمنثور، به معناى بهشت مخصوص است.(106) رسول اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: هر كس مى خواهد زندگى و مرگش همچون زندگى و مرگ من باشد و به «جنّات عدن» كه بهشت من است وارد شود، بايد علىّ ابن ابيطالب عليهما السلام و ذريّه ى او را، رهبر و امام خود قرار دهد كه آنها در علم و فهم، برترين انسان ها و هادى مردم به سوى هدايت اند.(107) بارها در قرآن آمده است كه افراد صالحِ يك خانواده، در بهشت نيز در كنار هم خواهند بود و از مصاحبت يكديگر لذت خواهند برد. البتّه ذكر عنوان بعضى از افراد خانواده مثل پدر، همسر و فرزند در آيه شريفه فوق دلالت بر خصوصيّتى ندارد و شامل همه افراد صالح خانواده، اعم از افراد مذكور و مادران، خواهران و برادران نيز مى شود. در ضمن شايد علت عدم ذكر نام مادر آن باشد كه مادر، همسر پدر است و مشمول «ازواج» مى گردد، همان گونه كه خواهر و برادر، ذريّه پدر، و عمو و عمّه از ذُرارى آباء شمرده مى شوند. آنچه از آيات الهى به دست مى آيد اين است كه فرشتگان، در همه احوال در دنيا و آخرت (برزخ و قيامت) با انسان ارتباط دارند، گاهى بر او درود و صلوات مى فرستند، «يصلى عليكم و ملائكته»(108) گاهى براى او استغفار و طلب بخشش مى كنند، «و يستغفرون للذين آمنوا»(109) و زمانى هم براى او دست به دعا برمى دارند، «ربّنا وادخلهم جنّات عدن»(110) در هنگام مرگ و شروع عالم برزخ نيز با شعار و تلقين «الاتخافوا و لاتحزنوا»(111) و با جمله «سلام عليكم» جان آنها را مى گيرند. «الّذين تتوفّاهم الملائكة طيّبين يقولون سلام عليكم»(112) و در آخرت نيز از هر سو بر آنان سلام مى كنند. براى بهشت هشت درب ذكر شده كه با تعداد اوصافى كه براى اولوا الالباب در آيات اخير شمرده شده مطابقت دارد. گويا هر كدام از اين صفت هاى هشت گانه، درى از درهاى بهشت و راهى بسوى سعادت ابدى را به سوى انسان باز مى كند. هر پدر و فرزند، هر زن و شوهر و هر آباء و ذريّه اى در بهشت به يكديگر ملحق نمى شوند و در كنار هم قرار نمى گيرند، زيرا در روز قيامت، انساب و اسباب، كارساز نيستند. «فلا انساب بينهم»(113) و آن روز هر كس در گرو اعمال خويش است، «كلّ نفس بما كسبت رهينه»(114) و جز سعى و تلاش، چيز ديگرى مؤثر نيست، «ليس للانسان الاّ ما سعى »(115) بنابراين ورود بعضى از بستگان بر بعضى ديگر، تنها به خاطر لياقت و صلاحيّت فردى خود آنهاست. مشابه اين آيه را مى توان در سوره هاى غافر، آيه 7 وطور آيه 21 نيز مشاهده كرد. --------------------------------------------------- 106) تفسير فرقان. 107) تفسير نورالثقلين. 108) احزاب، 43. 109) غافر، 7. 110) غافر، 8. 111) فصّلت، 30. 112) نحل، 32. 113) مؤمنون، 101. 114) مدّثر، 38. 115) نجم، 39. ☘☘☘☘☘☘☘ پیام: - شرط ورود به بهشت، صالح بودن است. «و من صلح» - خانواده بهشتى، خانواده اى است كه بين اعضاى آن همبستگى و صميميت در مسير حق باشد. «صَلَح من ابائهم» - توجه به عواطف در اسلام يك اصل است. براى انسان زندگى در بهترين مكانها ولى بدور از خانواده، صفايى ندارد. «يدخلونها ومن صلح من آبائهم» 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 @tafsir_qoraan https://ble.ir/tafsir_nor https://chat.whatsapp.com/8v1gW9NspMeGZWn3FPKv5V