📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 76 🔖 آیه: ۲۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🔰بخش دوم👇 ✅اما کفار که جاهلند حق نشناسند و گویند که خدا چه منظوری از این مثلها داشت؟ خداوند گوید خیلی ها بوسیله این مثلها هدایت می شوند و خیلی ها نیز گمراه می شوند. گفته بودیم که ضلالت و هدایت دو قسم است: که بواسطه آن خداوند همگان را هدایت می کند. اما در خدا وجود ندارد که همه را از ابتدا گمراه کند چون خدا حق است. 🔰بخش دوم نیز و است که هر دو در خداوند هست «یضلّ به کثیراً و یهدی به کثیراً». یعنی اگر کسی سخن حق را با «هدایت ابتدایی» پذیرفت و به راه افتاد خداوند به او «هدایت پاداشی» می دهد که راه را بهتر می یابد تا طی کند یا مثلاً جلوی ارتباط با اشخاص را خداوند می گیرد. ✅خداوند گوید شما چند قدم بیایید باقی را من جبران کرده و راه هدایت را برای شما باز می کنم «و من یؤمن بالله یهدی قلبه» یا «إن تُطیعه تهتدوا» اضلال کیفری نیز توسط عقل و نقل تایید می شود که اگر کسی با داشتن عقل از درون و وحی از بیرون بیراهه رفت خداوند ابتدا مسیر توبه را برایش باز می کند و مرتباً به یادش می آورد اما وقتی باز هم بر جهل و کفر خود پافشاری کرد خداوند او را به حال خودش رها می کند و این همان است نه اینکه خداوند راسا او را گمراه کند بلکه همینکه او را رها کند خودبخود گمراهتر می شود. 🔰بعد از راهنمایی حق و نشان دادن حق و باطل توسط خداوند، اگر انسان باز هم راه باطل را رفت می شود که موجب اضلال کیفری یعنی رها شدن توسط خدا می شود. آیه ۲ فاطر در اینباره گوید هر دری را که خداوند طبق رحمت باز کند هیچکس نمی تواند ببندد و اگر از چیزی امساک کرد کسی نمی تواند آنرا بفرستد پس ضلالت کیفری با رها کردن است نه گمراه کردن. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190