✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۹ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: الذین یومنون بالغیب 👤 چیزیست که قابل حس نباشد. پس آنجا که قرآن در مورد درک خدا گوید «لا تدرکُه الابصار» منظورش انحصار در عدم امکان دیدن خدا نیست بلکه منظورش کلّ حواس است. «لا تدرکه الحواس» 🌝 روایات زیادی داریم که معصومین فرموده اند ما خدا را در نماز میبینیم. این ، همان ایمان به غیب است که سبب شده است. 🌘 در مورد اینکه معنی «بالغیب» چیست ۳ احتمال وجود دارد: ۱. «باء» تعلق است یعنی غیب، متعلق ایمان مومن بوده و مومنان به غیب ایمان دارند. ۲. «باء» ظرف و حال است. برعکس منافقیان که طبق قرآن فقط درحالت ظاهر و بیرونی مومن و خلوت که میشود کافرند مومنان در خلوت و غیب نیز مومنند. ۳. «باء» سببیه است و از ادات وسیله. یعنی بوسیله قلب (که غیب و غیر محسوس است) مومن میشوند نه به زبان. ❗️نظر علامه جوادی: ایراداتی که بر مورد اول گرفته شده صحیح نیست زیرا هم تکرار صورت نگرفته و هم خداوند باطن و ظاهر است. (به صوت رجوع کنید) از همه مهمتر اینکه سیاق متن نشان میدهد که در چند آیه بعد نیز همگی متعلقات ایمان و عمل را نشان میدهد. پس مورد اول درستتر است مگر اینکه بتوان از طریقی این ۳ نظر را جمع کرد. 🔆ظاهر در برابر باطن است و تعارض دارند اما اگر ظاهری، و بینهایت شد باطن هم میشود. خداوند که ظهورش در همه چیز هست و همه چیز نشانه وجود خداوندند باعث شده در همه حال این وجود جلو چشم و ذهن انسان باشد لذا همین شدت ظهور، باطن و پنهان بودن خدا را نیز سبب شده است. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🔱 کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1