🌷 حضرت علامه ذوالفنون حسنزاده آملی (رضوان الله علیه)
💠 موضوعِ مسائل حکمت متعالیه، همان موضوعِ مسائلِ عرفانِ اصیل است. جز اینکه عارف آن را حقیقتِ واحدهی ذات مَظاهر میداند و از آن تعبیر به وحدتِ شخصیّهی وجود میکند؛
♻️ و صدرالْمتألهین آن را حقیقتِ واحدهی ذات مراتب میداند که از آن تعبیر به تشکیکِ وجود میکند. عارف هم قائل به تشکیک هست اما نه بدان معنی. زیرا تشکیک در اصطلاح عارف، سِعِه و ضیقِ مَظاهر است.
💠 به حقیقت اگر مسئلهی وجود، به تحقیق معلوم نگردد، اصول و اُمّهاتِ معارف الهی و انسانی که اِعتلای به فهم خِطابِ محمّدی (صَلّی الله عَلیهِ وَآلهِ وَسَلّم) مَنوطِ به آن است، معلوم نمیشود. (
#نکته۵۹۶)
♻️ هر یک از تَمهیدُالْقواعِد و مِصباحُالْاُنس بر دو اصلِ اصیلِ عرفانی است؛ یکی مسئلهی توحید، و دیگر مسئلهی مَظهریّتِ تامّه که انسان کامل است.
💠 در هر دو اصل، آن به ایجاز، و این به اِستیفاء، بحث کردهاند. نسبتِ تَمهیدُالقواعِد با مِصباحُالاُنس، نسبتِ شواهِد ربُوبیّه با اَسفار است. (
#نکته۵۹۷)
♻️ عبدالوهّاب شَعرانی، متوفی ۹۷۳ هجری در چند جای کتابِ کبریت اَحمر، و کتابِ یواقیت و جواهر، تنصیص نموده است که معاندین در فصوص و فتوحات دَسّ (=پنهان) نمودهاند تا شیخ محیالدّین عربی را بدنام کنند.
💠 و چندین موارد مدسوس (= دسیسه شده، پنهان شده) را نام برده است. و در ابتدای یواقیت در این موضوع به تفصیل بحث کرده است و گوید:
♻️ تا نسخهای یافتیم که از روی نُسَخ شیخ اِستنساخ (=نسخهبرداری) شده بود که موارد مشکوک را در آن ندیدهایم. (
#نکته۶۰۲)
💠 (کبریت اَحمر، کتابی است که خانم کلود عدّاس نویسنده فرانسوی در شرح حال ابن عربی نوشته است.)
♻️ (یواقیت والْجَواهر، نویسنده عبدالْوهّاب شَعرانی، در بررسی عقاید محیالدین بن عربی و کتاب فتوحات او )
📘 منبع: هزار و یک نکته، صفحه ۳۴۳ الی ۳۵۰
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🍃🌷🌹🍃🌹🌷🍃