🔰 یهودستیزی استاد و سکوت برخی شاگردان در تعطیلی شنبه! ✍ محمد سعادتمند چند روزی است که تعطیلی روز شنبه نُقل بسیاری از محافل سیاسی و مذهبی و ... شده است. اینکه برخی از خطبا و اهل منبر در اینجور مواقع سکوت کرده و ورودی نمی‌کنند، شاید تعجب‌برانگیز باشد. تعجب از چه؟ شاگردان امام صادق علیه السلام بیش از هر کسی در جامعه شیعی باید دغدغه‌های استادی را پیگیری کنند که همه هویت‌شان را ساخته است. کدام دغدغه؟ رشید نحوانی می‌گوید طیلسانی[۱] به‌تن کردم تا حالا که به دیدار مولایم امام صادق علیه‌السلام می‌روم زیبا پوشیده باشم. امام جعفربن‌محمد علیه‌السلام تا مرا دید، اول سوال کرد: این چه لباسی است که پوشیده‌ای؟! عرض کردم برای اینکه با زیباپوشی شما را خوشحال کرده باشم. امام فرمود: اگر می‌دانی که طیلسان چه لباسی است (لباس چه کسانی است) که فبرأتَ من ذمتنا (از ذمّه و سرپرستیِ ما خارج شدی [و ما دیگر امامت خودمان بر تو را تایید نمی‌کنیم!]) [۲] و اما اگر نمی‌دانی و پوشیدی فلا تعودنّ (دیگر چنین خبطی را تکرار نکن)[۳] سپس فرمود: "می‌دانی اولین کسی که [در عالَم اسلام] چنین لباسی را پوشید که بود؟ اولین نفر عبدالرحمن بن ملجم مرادی[۴] بود؛ آنهم در روز قتل امیرالمؤمنین![۵] رشید می‌گوید [این بیان تند امام صادق علیه السلام موجب شد] همانجا در محضر ایشان طیلسان را آتش زده و سوزاندم."[۶] اگر حساسیت ما به پوشیدن لباس یهودیان[۷] توسط شیعیان (که یک مسئله شخصی و فردی به حساب می‌آید) تا این اندازه بالا رفت آن‌وقت به طریق اولی نمی‌توانیم نسبت به هضم‌کردن نظم روزانه زندگی شیعیان (که یک مسئله نوعی و اجتماعی محسوب می‌گردد) در نظم ساخته‌شده توسط یهودیان صهیونیست در جهان بی‌تفاوت باشیم. [۱] پوششی که در این تصویر می‌بینید همان طیلسان (=تالیت؛ در زبان عبری) است. [۲] در زمان معصومین فهم اینکه طیلسان، لباس یهودیان است ولو در برخی افراد وجود داشته؛ لذا عنوان تشبه به یهود بر آن بار می‌شده است. به عنوان نمونه انس بن مالک وقتی جماعتی طیلسان‌پوش را در بصره می‌بیند می‌گوید یاد لباس یهودیان خیبر افتادم. "نَظَرَ أَنَسٌ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الجُمُعَةِ، فَرَأَى طَيَالِسَةً، فَقَالَ: «كَأَنَّهُمُ السَّاعَةَ يَهُودُ خَيْبَرَ»" صحیح بخاری، ج۵، ص۱۳۴ [۳] از این تعبیر، واضح است که نیت‌داشتن دخیل در عنوان "تشبه به یهود" نمی‌شود. [۴] برای مشاهده برخی روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام در زمینه یهودی‌بودن ابن‌ملجم مرادی به این آدرس‌ها مراجعه فرمایید: ۱. الخرائج (راوندی)، ج۱، ص۱۸۲ ۲. بحارالانوار، ج۴۲، ص۲۸۴ و ۳. تاریخ مدینه دمشق(ابن عساکر)، ج۴۲، ص۵۵۴ [۵] یهودیان، طیلسان را در وقت دعا و عبادت و در یک کلمه: در وقت تقرّب به خدا می‌پوشند. برای مطالعه در مورد توصیه کتاب مقدس یهودیان به پوشیدن طیلسان (=تالیت) اینجا را ببینید. [۶] طب‌الصادقین، ج۲، ص۱۹۲، ح۲۶۷؛ دویست و هفتاد روایتِ منحصربه‌فردِ این کتاب ارزشمند که پس از چندصدسال دوباره در دسترس شیعیان قرار گرفته، به عنایت امام عصر علیه‌السلام تا روزهای آینده در این کانال منتشر می‌شود. [۷] پس از ابن ملجم، افراد دیگری از یهودیان به‌ظاهر مسلمان نیز به استفاده از این لباس اهتمام داشتند. مثل شمر بن ذی‌الجوشن: "قال ابواسحاق سبیعی: رأيت قاتل الحسين بن علي، شمر بن ذي الجوشن، ما رأيت بالكوفة أحدا عليه طيلسان غيره" تاریخ مدینه دمشق، ج۲۳، ص۱۹۰ ✅ کانال رسمی مجمع خطبای اصحاب الصاحب علیه‌السلام🔻 https://eitaa.com/ashab_saheb