چوب آزاد اندیشی
حاکم حُسکانی، از علمای حنفیمذهب در قرن پنجم هجری است. بر سر نخواستنش میان مذاهب اسلامی دعواست؛ شیعه او را سنّی حنفی میداند اما برخی از علمای اهلسنت او را عالمی شیعه دانستهاند.
فیالمثل سیدبنطاوس در کتاب الاقبال مینویسد: هو من أعيان رجال الجمهور یعنی حاکم حُسکانی از شخصیتهای برجستۀ اهل تسنن است. اما جناب ذَهبی که از عالمان رجالی اهل سنت است در کتاب "تَذکرةُ الحُفّاظ" آنجا که میخواهد حُسکانی را معرفی کند ابتدا میگوید: او حنفیمذهب است. اما در ادامه مینویسد: "وَجَدتُ له مَجلِساً یَدُلُّ علی تَشَیُّعِهِ" یعنی کتابی از او یافتهام که دلالت بر شیعهبودنش دارد.
از آقای ذهبی سوال میکنیم: مگر شما از او چه دیدهای که شیعهاش میدانی؟ پاسخ میدهد: کتابی نوشته دربارۀ معجزۀ پیامبر خدا در برگرداندن خورشید برای آنکه نماز علی علیهالسلام قضا نشود یعنی همان مسألۀ "ردّ شمس".
باید از آقای ذَهبی پرسید: آیا اگر کسی این خبر را صحیح بداند، شیعه است؟!
جناب آقای ذَهبی! همین طور رفتار کردهاید که حتی دیگر عالمان سُنّیمذهب نیز از ترس تهمتهای شما به خودشان میلرزند. آقای صالحی شامی از شاگردان مُبَرَّز سیوطی در کتاب "سُبُلُ الهُدی و الرَّشاد" پس از آنکه ردّ شمس را یکی از معجزات پیامبر صلّی الله علیه و آله میشمارد، با ترس و وحشت مینویسد:
"هر کس به این کلام من میرسد مراقب باشد که گمان نکند من به تشیع مایل هستم! خدا میداند که مسأله چنین نیست. آنچه مرا وادار کرد تا این سخن را بگویم آن بود که ذهبی در شرح حال حاکم حُسکانی گفته که ... أَنَّه كان يَميلُ إلى التَّشيع ... وی به تشیع تمایل داشت، چون که حدیث ردّ شمس را قبول داشت. در حالی که این فرد کسی است که شاگردش "حافظ عبد الغافر" نسبتِ تمایل به تشیع را دربارۀ او نداده، بلکه از او مدح و ستایش خوبی نموده است. همین طور سایر مورخین."
این نوع برخورد، اختصاص به جناب حُسکانی ندارد. دیگران نیز چوب آزاد اندیشی خود را خوردهاند. مانند خطیب خوارزمی و ابن ابی الحدید و... حالا چون شما خوشتان نمیآید که حقایق علی علیهالسلام را بگویند پس باید عالمان خودتان را رمی به تشیع کنید؟! این خودزنی چه سودی دارد؟
جناب حاکم حُسکانی چه سُنّی حنفی باشد و چه شیعۀ در تقیه، در کتاب شواهد التنزیل روایتی را آورده که: رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم می فرماید: هركس پس از من در جانشينى على عليه السلام ظلم كند ... فَكَأنَّما جَحَدَ نُبُوَّتِي ... مانند این است که نبوت من و پیامبران گذشته را انکار کرده است.
جناب حُسکانی! همین حرفها را میزنی که تو را تحمل نمیکنند! اگر شیعه هستی کمی تقیه را بیشتر رعایت کن و اگر سنی هستی چرا کاری میکنی که مایۀ ترس و عبرت آقای صالحی شامی بشوی؟!
۶ مهر ۹۵