باسلام
ما به عنوان شیعه اثنی عشری ، هم باید بتوانیم از عقاید خود دفاع کنیم و هم از مبانی فقهی و اخلاقی آن اطلاع داشته باشیم . چرا که احکام و قواعد هر دین و مذهبی شامل سه دسته احکام است:
۱.احکام اعتقادی --->علم کلام
۲.احکام عبادی---->علم فقه
۳.احکام رفتاری---->علم اخلاق
در قسمت قبلی به طور خیلی خلاصه برخی از عقاید شیعه اثنیعشری را خدمت شما عرض کردم . پشت هر کدام از این عقاید ، کوهی از شبهات و سوالات وجود دارد که البته تمام این شبهات بدون استثناء، در طول تاریخ شیعه ، جواب داده شده و در کتب شیعه موجودند.
تاکید میکنم که تمامِ تمام شبهات ، قبلا پاسخ داده شدهاند . اما متاسفانه جوانان امروزی که فقط عادت دارند شبهه را بخوانند و باور کنند و در پی آن، دین و مذهب را مسخره کنند ، به دنبال جواب این شبهات نمیروند و با این کار دنیا و آخرت خود را به فنا میدهند و با انتشار سریع و بدون فکر شبهه بار گناه خود را سنگینتر میکنند.
خلاصه اینکه در این کانال ، نه فرصت پاسخ به همه شبهات را داریم و نه موضوع بحث ما این است و لذا دوستان عزیز لازم است که به کتابهای مرجع در زمینه عقاید شیعه مراجعه و حتما مطالعه بفرمایند. برخی از این کتابها را در پایان بحث معرفی خواهم کرد.
و اما در مورد احکام فقهی شیعه اثنیعشری باید عرض کنم که منابع استنباط احکام در نظر اغلب علمای شیعه همان ۴ منبع است که در نزد علمای اهل سنت هم همانها میباشد. یعنی قرآن ، سنت ، عقل و اجماع.
منظور از سنت ، روایاتی است که از سیره و سنت پیامبر به دست ما رسیده است.
تنها تفاوت این است که علمای اهل سنت ، فقط روایات پیامبر ص را ملاک میدانند اما شیعیان ، روایات وارده از سایر معصومین را هم ملاک استنباط میدانند. چراکه شیعیان ، امامت را هم ادامه همان نبوت میدانند. بنابراین روایاتی که شیعیان در اختیار دارند خیلی خیلی بیشتر از روایات اهل سنت است و به همان دلیل ، تطبیق احکام هم برای آنها راحتتر و کارگشاتر است. قبلا چندبار خدمت شما عرض کردم که نعمت امامت ، یک نعمت بسیار بزرگی است که نصیب شیعه شده و شیعیان از این نظر زیر یک پتوی گرم و نرم خوابیده و به راحتی از این منابع استفاده میکنند اما اهل سنت از این منابع محرومند و در بسیاری از موارد نمیدانند که چکار کنند و لذا متوسل به راههای غیرعقلایی مثل قیاس و استحسان میشوند.
دستهء خیلی کوچکی از علمای شیعه که به علمای اخباری معروفند و هنوز هم در حوزهها حضور دارند ، فقط قران و سنت را ملاک استنباط میدانند و عقل و اجماع را نه. اینها را قبلا
اینجا عرض کردم.
خب حالا در ارتباط به حجیت قرآن و سنت و عقل و اجماع و روشهای استنباط از هرکدام خیلی خیلی بحثهای مفصلی وجود دارد که موضوع بحث ما نیست. همینقدر بدانید که برای هر حکمی و هر فتوایی که در رسالههای مراجع مشاهده میکنید دلایل بسیار زیادی وجود دارد که متاسفانه بسیاری از جوانان و مردم عادی از اینها بیخبر هستند و دشمن هم از همین بیخبری استفاده میکند و این فتاوا را به مسخره میگیرد و هزار شبهه در مورد آنها ایجاد میکند و جوان بیخبر ما هم همین حرفها را تکرار و در شبکههای اجتماعی منتشر و همینطور نامه اعمال ، سیاه و سیاهتر میکند.
خب اینها یک مقدمه برای آشنایی با احکام فقهی شیعه بود .
در مورد علم اخلاق ، خیلی تفاوتی بین منابع شیعه و سنی وجود ندارد مگر اینکه کتب شیعی به همان دلیل دسترسی به روایات ائمه بسیار، غنیتر است.
و اما در مورد کتابهایی که در زمینه کلام و فقه و اخلاق شیعه وجود دارد باید عرض کنم ، این کتابها خیلی زیادند اما کتابهای اصلی و خیلی معروف عبارتند از :
کلام و عقاید :
کتاب اعتقادات و کتاب التوحید از شیخ صدوق
اوائل المقالات شیخ مفید
کتاب تمهیدالاصول و کتاب غیبت ازشیخ طوسی
اصول دین مقدس اردبیلی
احتجاج شیخ طبرسی
شیعه در اسلام علامه طباطبایی
در فقه و احکام:
منابع فقهی شیعه ، خیلی زیاد هستند اما
چهار منبع معتبر در این مورد که به صحاح اربعه شیعه معروفند و در مقابل صحاح سته اهل سنت قرار دارند عبارتند از :
اصول کافی از شیخ کلینی
منلایحضرهالفقیه شیخ صدوق
کتاب تهذیبالاحکام و کتاب استبصار هردو از شیخ طوسی.
کتابهای صفات الشیعه شیخ صدوق و منیهالمرید شهیدثانی و جامعالسادات ملامحمدمهدی نراقی و رساله لقاءالله میرزاجواد آقای ملکی تبریزی ، معروفترین کتابهای اخلاقی و عرفانی شیعه هستند.
این یک خلاصه از منابع علمی شیعه بود که عرض شد. انشالله فرداشب فرقههای شیعه اثنی عشری را هم عرض خواهم کرد.
@tarikhbekhanim