✅تاریخ دقیق واقعه سد الابواب، در منابع حدیثی و تاریخی نیامده است و در بین مورخین اختلاف است.
مرحوم علامه مجلسی، بدون مشخص کردن سال وقوع، روز عرفه را برای آن ذکر کرده است.
او می نویسد :
📋《وَ يَومَ سَدِّ الأَبوَابِ وَ فَتحِ بَابِهِ وَ هُوَ يَومَ عَرَفَةَ》
♦️روز عرفه، روز وقوع ماجرای سدّ ابواب و فتح باب امام علی(ع) است.(۱)
جریان از این قرار است که بعد از هجرت حضرت رسول اکرم(ص)، از مکه به مدینه، حضرت(ص) بنای مسجد النبی را آغاز نمود، در این میان هر یک از اصحاب، خانه های خود را در مجاور مسجد ساختند و و از هر خانه ای، دری را به داخل مسجد گشودند، که مطابق برخی از روایات، رسول اکرم(ص) امر نمود که همه ی دربها، به روی مسجد بسته شود، به جز درب خانه ی علی بن ابی طالب(ع)!
آن گاه کسی را سراغ ابوبکر فرستاد و دستور داد تا درب خانهاش را به مسجد ببندد، ابوبکر نیز چنین کرد.
سپس کسی را نزد عمر فرستاد، تا او نیز درب خانهاش را به سوی مسجد ببندد.
ابن کثیر می نویسد :
برخی پس از شنیدن این دستور ناراحت شدند و اعتراض کردند.
حضرت(ص) فرمود : من مأمور بستن این درها غیر از در خانه علی(ع) شدهام.
شما در این باره سخنانی گفتید.
به خدا سوگند! من از پیش خودم به بستن یا گشودن دری دستور ندادم.
من به وظیفه ای مأمور شدم و از آن تبعیت کردم.
و سپس فرمود :
📋《مَا أَنَا فَتَحْتُهُ وَلَكِنَّ اللَّهَ فَتَحَهُ》
♦️من درب خانه علی(ع) را باز نگذاشتم، بلکه خداوند آن را گشوده است.(۲)
حقیقت ارزش و فضیلت باز بودن در به سوی مسجد، اشاره به مسأله طهارت معنوی و ظاهری اهل بیت(ع) و شخص رسول خدا(ص) دارد، که در مورد آنها در روایات بیشماری، به آن اشاره شده است.
لذا ابن حجر عسقلانی نقل میکند :
حضرت رسول اکرم(ص) خطاب به امام علی(ع) فرمود :
📋《لَا يَحِلُّ لِأَحَدٍ أَنْ يَطْرُقَ هَذَا الْمَسْجِدَ جُنُبَاً غَيْرِي وَ غَيْرُكَ》
♦️برای هیچ کس حلال نیست، که در حال جنابت به این مسجد وارد شود، به جز من و تو!(۳)
📚منابع:
۱)بحارالأنوار مجلسی، ج۹۷، ص۳۸۴
۲)البدایه و النهایه ابن کثیر، ج۷، ص۳۷۹
۳)فتح الباری ابن حجر عسقلانی، ج۷، ص۱۳
@TarikhEslam