توهم اقتصاد(۳)- رمزارزها 🌀 این روزها تلگرام را که باز میکنیم پیام عضویت جدید چندین نفر از مخاطبین خود را در تلگرام می‌بینیم. گویا ارز توهمی همستر و نات کوین، طمعی در برخی مردم ایجاد کرده که حاضرند بی هیچ کاری، درآمد کسب کنند؛ درآمدی که اساساً وجودش باد هواست؛ و از قدیم سخنی درست می‌گفتند که بادآورده را باد می‌برد. شبیه همین قضیه را درباره بورس در چندسال پیش داشتیم که البته در زمینه بورس، مردم پولی از خودشان می‌گذاشتند اما در اینجا خیر؛ اما هر دو ازنظر بادآورده بودن یکسانند. 🌀 همستر و نات‌کوین را صرفاً ازجنبه طمع نگاه نکنیم. این پدیده ابعاد بسیار مختلفی دارد. اگر متولیان امور اقتصادی از همان اوایل دهه 90 که جنگ ارزی علیه ایران شروع شد، نسبت به ماهیت جنگ ارزی و ماهیت رمزارزها مردم را آگاه می‌کردند و پیش از آن‌، خودشان نسبت به این مسأله آگاه می‌شدند، کار به اینجا نمی‌کشید. شبیه همستر و نات‌کوین در سالیان آتی بسیار بیشتر و پیچیده‌تر نیز خواهیم داشت. از هم‌اکنون هشیار باشیم. 🌀 از چندسال پیش که تحقیق درباره ارزهای دیجیتال را آغاز کردم هرسال پوچ بودن و حباب بودن این ارزها برایم بیشتر ثابت شد. ارزهای دیجیتال مبتنی‌بر توهم اند چون اساساً پول نیستند و صرفاً کارنسی هستند نه مانی؛ یعنی پشتوانه‌ای ندارند و لذا تغییر قیمت دارند و از مابه‌التفاوت این تغییر قیمت‌ها، عده‌ای سودجویی می‌کنند ضمن اینکه رانت اطلاعاتی پیش‌بینی فراز و نشیب این قیمت‌ها در دست عده‌ای خاص است و لذا آنچه زیر پا له می‌شود، توده مردم ناآگاهند. 🌀 ضمن اینکه رمزارزها بعلت جنبه‌ی رمزنگاری و ماهیت سیستم‌های سایبرنتیک، از جانب متولیانش قابل کنترل‌اند لذا سوق یافتن و سوق دادن جامعه به سمت رمزارزها امری ممدوح نیست. اگرچه تقصیرات مسئولین امر در مدیریت مسائل اقتصادی قابل اغماض نیست اما خود مردم نیز باید متوجه باشند که از هول حلیم داخل دیگ نیفتند. در روزهای اخیر صدها شکایت از سوی کاربران تلگرام نسبت به خالی شدن حسابشان انجام شده است. ازسوی دیگر، نقش تلگرام در جهت‌دهی انتخابات در سال 96 تجربه شد. بازگشت بی‌رویه مردم به تلگرام، آن هم در آستانه انتخابات مهم پیش‌رو، افق نگاه مطلوبی ایجاد نمی‌کند و لذا میتواند خطرناک باشد. 🌀 از سوی دیگر نیز اینکه بی‌هیچ زحمتی درصدد کسب درآمد باشیم و اصطلاحاً به دنبال پول بادآورده باشیم، با قواعد اصیل نظام خلقت در تضاد است. قرآن کریم قاعده‌ای در نظام خلقت مطرح می‌کند تحت عنوان قاعده «سعی»: وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ (آیه 39 نجم). لذا برای انسان هیچ چیز باقی نمی‌ماند مگر آن مقدار که «سعی» نموده است. هرچه «سعی» انسان بیشتر باشد، به مقام «سعید» می‌رسد و هرچه «سعی» انسان کمتر باشد، به جایگاه «سعیر» می‌افتد. ضمن اینکه قاعده «کدح» و قاعده «کبَد» هم بسیار مهم‌اند. بنابر آیه چهارم سوره بلد، لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي كَبَدٍ و طبق آیه ششم سوره انشقاق، يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ. طبق قاعده کبَد، انسان اساساً در «رنج» آفریده شده و طبق قاعده «کدح»، انسان با «رنج فراوان» به سمت خداوند در حرکت است. آغاز انسان در کبَد بوده و سرانجام انسان در کدح است و در این مابین، آنچه او را سعید می‌کند، سعی اوست. 🌀 از زاویه دیگر، سیستم سایبرنتیک که مرتبه‌ای بالاتر از سیستم‌های ارگانیک دارد، چون با ذهنیات و تخیلات شدیداً درگیر است، لذا توهمات نیز در آن دخالت فراوان دارد. مرتبه بالاتر سیستم‌ها، سیستم‌های بیولوژیک هستند که معایب سیستم‌های سایبرنتیک را دارا نیستند. لذا از توهم سیستم سایبرنتیک باید به تفهم سیستم بیولوژیک و سپس تفقه سیستم‌های فطری هجرت کنیم. حاکمیت سیستم‌های سایبرنتیک تا فروپاشی هوش مصنوعی در سال 2045 همچنان ادامه خواهد داشت اما پس از این فروپاشی راه جایگزین و راه نجات چیست؟ از همین الآن باید طرح جایگزین داشته باشیم. با ما همراه باشید... ✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی @tasbit1444