🔶️ یک گزارش نادرست
🔹️دکتر امیرمعزی در کتاب «راهنمای الهی در تشیع نخستین (اصیل)» (le guide divin dans le chiisme originel) آنجا که به بحث غلو در میان یاران امامان میپردازد، میگوید:
«جالب توجه است که در مواردی، شاگردی غالی توسط امامی محکوم و نفرین میشده؛ در حالی که نام او در میان شاگردان امام یا امامان بعدی به چشم میخورد که نشان میدهد علیرغم محکوم کردن در انظار عموم، فرد غالی به پیروی از آموزههای امامان ادامه میداده است».
وی در پاورقیِ ۶۹۰ همین عبارت، نام ۲۰تن از یاران امامان را که چنین ویژگیای داشتهاند یاد میکند. مبنای ایشان در این ادعا، رجال طوسی است.
به نظر میرسد این گزارش امیرمعزی، نادرست باشد. بیشتر کسانی که ایشان نام برده و در رجال طوسی رمی یا متهم به غلو شدهاند یا ملعون خوانده شدهاند، توسط امامان مورد لعن یا طرد یا مذمت واقع نشده اند! در واقع گزارش طوسی از غلو و نفرین شدن آنان، تلازمی با این ندارد که امامان نیز این گزارشات را پذیرفته یا منبع صدور آن باشند. پس از بررسیِ من (و بررسی جداگانهی برخی پژوهشگران دیگر که به تازگی آگاه شدم)، از این میان فقط ۵نفر مورد نفرین و نکوهش امامان قرار گرفتهاند (آن هم نه بر اساس رجال طوسی که مورد استناد ایشان است؛ بلکه بر اساس رجال کشی). جالب اینکه حتی همین ۵نفر هم توسط امام یازدهم نکوهش شدهاند که نه معنا دارد در زمرهی یاران امام بعد که غایب است قرار گیرند و نه گزارشی دال بر این ادعا وجود دارد. ایشان در یک کتاب دیگر و یک مصاحبه نیز بر این نکته تاکید کرده است.
پرسش بیپاسخ این است: پروفسور امیرمعزی از چه کسانی سخن میگوید؟
گرچه ادعای فوقانی و اصیل ایشان که «ملعونین توسط امامان، در واقع مورد پذیرش امامان بودهاند و این لعنها تقیهای بوده است» ادلهی دیگری نیز دارد که باید در جای خود بررسی شود؛ اما این دلیل، مورد پذیرش نیست.
📚منابع این سخن دکتر امیرمعزی:
۱. the divine guide in early shi'ism , p.130
۲. راهنمای ربانی در تشیع نخستین (ترجمه)، ص۳۰۴
۳. تشیع؛ ریشه ها و باورهای عرفانی (ترجمه)، ص۲۴۶
۴. نشریهی ایوان، شماره۳ (مصاحبه)، ص۴۹
▪️
https://t.me/tavanerejal
▪️
https://eitaa.com/tavanerejal