📒
#گزارش_متنی
بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ
✅ خلاصه بحث مطرح شده توسط استاد بیسادی:
🔸دو رویکرد مطالعه ارتباط انسانی:
1⃣ مکتب فرایند (آمریکایی و ابزاری) :
تلاش این رویکرد، صرفا رساندن پیام از مبدا به مقصد است؛ بیشتر دغدغه های مهندسی داشته و عمل گرا هستند و به ابعاد سیاسی-اجتماعی کاری ندارند. مخاطب ها را توده ای و یکنواخت میبیند.
2⃣ مکتب تولید و تبادل (اروپایی و فرهنگی) :
به دنبال تبادلی هستند که منجر به اثرگذاری و فرهنگ سازی شود؛ بستر و زاویه نگاه سیاسی دارند. مسئله این رویکرد تولید معناست. همچنین در این مکتب بین فرستنده و گیرنده رفت و برگشت وجود دارد. برای مثال پدیده "راهپیمایی اربعین حسینی" با رویکرد "تولید و تبادلی" رسانه است نه با رویکرد "فرایندی".
مسئله رسانه "اقناع و مدیریت افکار عمومی" است؛ تفاوت این دو مکتب در روش مدیریت افکار عمومی است، یکی از بالا به پایین و دیگری همراه رفت و برگشت. البته آنچه که در واقع اتفاق می افتد نه فرایندی محض است نه تولید و تبادلی محض.
لازم به ذکر است که این دو مکتب منجر به جهت دهی و تولید نظریه می شود.
🔸کارکردهای نظریه:
🔻توصیف: توصیف خارج و چیستی؟
🔻تبیین: چرا اینگونه شد؟
🔻تنظیم: چگونگی؟
🔸انواع نظریات ارتباط جمعی:
🔻تاثیر مستقیم (زیرپوستی)
تاثیر رسانه ها با خواست نهاد قدرت، فوری و کوتاه مدت و بدون واسطه است.
🔻تاثیر عمیق
ذیل مکتب فرایند و بلندمدت و غیر برنامه ریزی شده است. روی باور و عقیده مخاطب اثر می گذارد و لزوما کنش ظاهری خاصی به مخاطب نمی دهد. در اینجا به دو نظریه که زاییده نظریه تاثیر مستقیم است، اشاره می کنیم:
۱. نظریه برجسته سازی (اجنداستینگ): می گویند ما نمی توانیم تعیین کنیم چگونه فکر کنید ولی می توانیم تعیین کنیم به چه فکر کنید.(اغوی گری) طبق این نظریه اولویت توجه به مسائل و موضوعات توسط رسانه ها تعیین می شود و آنها تعیین می کنتد که کجای واقعیت برجسته شود.
۲. نظریه مارپیچ سکوت: اگر یک مسئله بدی در یک جمع وجود داشته باشد و آن جمع با وجود آن مسئله در بین خودشان موافق باشند، درصورتی که با آن مخالفت کنیم از جمع طرد خواهیم شد اما درصورتی که نسبت به آن سکوت کنیم، این احتمال وجود دارد که در جمع حفظ شویم. حال اگر همه مخاطبین این جمع بخواهند در جمع حفظ شوند، آن مسئله بد در یک مارپیچ سکوت می افتد و همین طور در جمع بیشتر مستقر می شود.
اقناع هم دو گونه است: نوع اول اقناع مستقیم است که ذهنی و فکری است و نوع دوم اقناع فرعی است که عاطفی است.
🔻تاثیر محدود
به شرایط فردی و اجتماعی مخاطب وابسته است.
🔻تاثیر فعال
روی مخاطب فعال اثر می گذارد. مخاطب فعال کسی است که باتوجه به ویژگی های فردی، اجتماعی و فرهنگی قدرت گزینش، معناسازی و درک محتواهای رسانه ای را دارند و در برابر معانی محتواها مقاومت دارند.
الگوی هژمونی : دستگاه فرهنگی طیف حاکم است که بر دل های انسان ها حکومت میکند.
🔸برای رسانه اعتمادسازی روی مخاطب خیلی مهم است و جایی که مهم است از آن بهره برداری میکند.
#استاد_بیسادی
🆔
@Tavasyi | رابط دوره
🆔
@Tavasiy | دوره گفتمانی و عملیاتی تواصی