✅ استاد رفیعی آتانی در درس تخصصی «مبانی فقهی اقتصاد دولت» مؤسسه فقه اقتصادی طیبات مطرح کرد:
🔶مصلحت، بیانی فقهی تر از آنچیزی است که از فلسفه دولت در مورد آن صحبت کردیم. مصلحت را میتوان همان هدف دولت و هدف جامعه دانست. مصلحت در لغت به معنای ضدفساد، خیر، آنچه نفعی را عاید انسان میکند. اما در اصطلاح به معنای جلب منفعت، دفع ضرر، کسب لذت و عامل کاستن رنجها و آلام بهکار برده شده است.
🔶 مصلحت همان چیزی است که هدف شارع را تامین میکند و از عقل و دین و ... مراقبت میکند. مصلحت آنچیزی است که ضرر به دین را دفع میکند و آنچیزی که بهخیر است. در کل، فواید دنیوی، اخروی، مادی و معنوی همان مصلحت است. فلسفه جعل احکام رفتاری و قوانین و مقررات دولت حکومت اسلامی همان مصلحت است و به سوی آن باید قدم برداشت که تعالی انسان و جامعه در آن است و معیاری برای ارزیابی رفتارها خواهد بود.
🔶 حال باید بررسی کرد که ابزار رسیدن به مصلحت چیست؟ ابزار رسیدن به مصلحت همان منابع شناخت اسلامی است که عقل و نقل و ... است. در نتیجه، عقل یکی از منابع رسیدن به مصالح و مفاسد است و به بیان استاد جوادی آملی، منظور از عقل، خصوص عقل تجریدی محض که در فلسفه و کلام، برهانی بحث میکند، نیست بلکه گستره آن شامل عقل تجربی و علوم تجربی هم میشود.
🔶 این بحث در رسیدن به قوانین دولت اسلامی خاصتا در مقررات اقتصادی، بسیار موثر خواهد بود و نتایج خوبی را در بر خواهد داشت.
1401/09/9
——————————————-
#درس_مبانی_فقهی_اقتصاد_دولت
#استاد_رفیعی_آتانی
#فقه_اقتصادی
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔
@tayebat_public
🌐
Tyb.ir