در روایت آمده: «لو نبش لكم عن القبور لرأيتم ان اكثر مو تاكم بالعين»[ طب الأئمة، ابن سابور الزيات، ص۱۲۱.] یعنی «اگر قبرها باز شود خواهید دید که بیشتر مرده‌ها به خاطر چشم‌زخم است.» با توجه به این روایت اثر چشم‌زخم باقی خواهد ماند حتی در خاک. برخی بیماری‌ها معلول چشم‌زخم است و درمان‌های معمول در مورد این سنخ بیماری‌ها کارساز نیست یا کارایی پایین دارد. توصیه‌شده که شخص هرگاه چیزی ببیند نام خدا بر زبان بیاورد و ذکر و دعا بگوید مثل ماشاالله گفتن تا چشم او اثر سوء بر دیگری نگذارد. ✅درمان چشم‌زخم ❇نخستین درمان یک ذکر است، امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند: «إن العين لتدخل الرجل القبر ، والجمل القدر.»[ مكارم الاخلاق، رضی الدين أبی نصر الحسن بن الفضل الطبرسی، ص۳۸۶] یعنی «چشم‌زخم حق است، مرد را وارد قبر می‌کند و شتر را وارد دیگ می‌کند.» در روایت دیگر آمده: «إن العين حق تستنزل الحالق.»[بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج۶۰، ص۶.] یعنی « حق است و قله کوه را می‌کند.» امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند: «چشم‌زخم حق است، ایمن نیستی از چشم خودت بر خودت، و نه از خودت بر دیگری، اگر ترسیدی که کسی (یا خودت) را چشم‌زخم بزنی، بگو ما شاء الله لا قوة إلا بالله العلي العظيم، سه مرتبه.[مكارم الاخلاق، رضی الدين أبی نصر الحسن بن الفضل الطبرسی، ص۳۸۶] 👈👈👈👈 مراحلی دارد، اول الطفات (توجه) است، دوم نگاه کردن است و سوم حرف زدن. اگر الطفات و توجه به قلب سرایت کند به قلب و شخص آرزو کند که طرف مقابل مثلاً مالش یا سلامتی‌اش از بین برود، این می‌شود حسد، ولی اگر نگاهش را تیز کند می‌شود چشم و وقتی تأثیر می‌کند که حرف بزند. در گذشته کسانی در تخصص داشتند ولی امروزه این امور فراموش‌شده درحالی‌که حقیقت دارد، در قرآن آمده: ﴿وَقِيلَ مَنْ رَاقٍ﴾[ سوره قیامت، آیه۲۷.] یعنی «چه کسی رقیه می‌خواند» به نظر من(استاد تبریزیان) رقیه خواندن روش خاصی دارد و مهمتر از همه این که باید به صورت انشا خوانده شود نه اخبار. امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند: «لا باس بالرقى من العين والحمى والضرس وكل ذات هامة لها حمة إذا علم الرجل ما يقول لا يدخل في رقيته وعوذته شيئا لا يعرفه.»[طب الأئمة، ابن سابور الزيات، ص۴۸.] یعنی «رقیه خواندن اشکالی ندارد، برای چشم‌زخم و تب و دندان‌درد و هر چیزی (حشره یا حیوانی) که زهر دارد، به‌شرط آنکه مرد معنی آنچه را که می‌گوید بداند، چیزی که نمی‌داند وارد رقیه و عوذه نکند.» شرطی که در این روایت ذکر شد ازآن‌جهت است که بسیاری از رقیه‌ها به زبان‌های_بیگانه و ناشناس (هندی یا عبری و ...) است و ممکن است مطالب شرک‌آمیز داشته باشد. ❇دومین درمان است، در روایت آمده: «كان رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم إذا كسل أو اصابته عين أو صداع بسط يديه فقرأ فاتحة الكتاب والمعوذتين ثم يمسح بهما وجهه فيذهب عنه ما كان يجد.»[طب الأئمة، ابن سابور الزيات، ص۳۹.] یعنی «هرگاه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) کسل می‌شدند یا چشم‌زخمی به او می‌رسید یا دچار میگرن می‌شدند، دو دست خود را باز می‌کردند و سوره حمد و معوذتین می‌خواندند سپس با دست صورتشان را مسح می‌کردند و مشکلشان برطرف می‌شد.» ❇سومین درمان ( به معني ذکر و دعايي که از شر شروران به آن پناه برده مي شود.) برای چشم‌زخم، «اللهم رب مطر حابس وحجر يابس وليل دامس ورطب ويابس رد عين العين عليه في كيده ونحره وماله ، ﴿فارجع البصر هل ترى من فطور ، ثم ارجع البصر كرتين ينقلب إليك البصر خاسئا وهو حسير﴾.»[مكارم الاخلاق، رضی الدين أبی نصر الحسن بن الفضل الطبرسی، ص۴۱۵.] ❇چهارمین درمان رقیه جبرئیل است، این عوذه را جبرئیل برای پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) خوانده: «باسم الله أرقيك من كل شيء يؤذيك من حاسد وعين والله يشفيك»[ مكارم الاخلاق، رضی الدين أبی نصر الحسن بن الفضل الطبرسی، ص۴۱۴] بطور کلی بهتر است در انظار(جلوی چشم ها)جلب توجه نکرد و همچنین معروف است که و یا اجسام آبی رنگ باعث رفع چشم‌زخم می‌شود.(از دروس استاد تبریزیان) زاهدی ╭─┅═✧✿ঈ🌺ঈ✿✧═┅─╮ @eslamiteb_tabrizian @tebeeslami_tabrizian ╰─┅═✧✿ঈ🌺ঈ✿✧═┅─╯