«تابستان همان سال»؛ روایتی که گم شد!
🔸 محمود کلاری را دوستداران سینما با قابهای بینظیرش در سینما میشناسند، کسی که وقتی پشت دوربین بود، خیال هر کارگردانی را راحت میکرد که قرار است بهترین صحنه ثبت شود.
🔸 حالا کلاری نقشش را در سینما تغییر داده و در مقام کارگردان به جشنواره این دوره آمده. «تابستان همان سال» اینطور که به نظر میرسد قرار است قصهگو باشد، یک قصه ساده و روان که یک تابستان مهم از کودکی کلاری را به تصویر میکشد. اما فیلم در کنار قابهای زیبا، رنگبندی خوب و موسیقی شنیدنی، نکتههای منفی کم ندارد.
🔸 فیلم کند و بسیار خستهکننده است، در تدوین جابهجایی زمانی را شاهد بودیم که باعث سردرگمی میشد، همه شخصیتها در سطح باقی میمانند و ماجراهای سیاسی پدر خانواده و شلوغیهای خیابان اصلا مشخص نمیشود.
🔸 فیلم خانهای گرم و با صفای قدیمی را نشان میدهد اما افراد با دروغ کنار هم زندگی میکنند و تنها به فکر منفعت طلبی خودشان هستند. پیرنگ داستانی حلقه مفقوده آن است و قصه دروغ و دروغگویی قرار نیست مسئلهای را برای مخاطب باز کند.
🔸 همه فیلم پر از دشمنی است، دشمنیهای خانوادگی بخش اصلی فیلم است، خانوادهای از هم پاشیده که چشم دیدن هم را ندارند.
#نقد۴۲
@TebyanOnline