🔴🚩شبهه: چرا پدر را به خاطر قتل فرزند قصاص نمي‎كنند؟ ⚪🏳پاسخ:«چرا پدر را به خاطر قتل فرزند قصاص نمي‎كنند؟» سؤالي است كه لازم است مورد بررسي قرار گيرد.درمورد این سوال جواب های مختلفی داده شده،به بعضی از آنها اشاره می کنیم. 🔸️قصاص داراي دو جنبه است. حق‎الله و حق‎الناس. جنبة حق الهي در اين مورد بخشيده شده است امّا مواردي هست كه اگر جنبة حق‎الناس نيز مورد بخشش قرار گيرد باز هم حكم اجراء مي‎شود. نباید چنین گمان کرد كه قتل فرزند توسط پدر، هيچ‎گونه مجازات ندارد!!زیرا با مراجعه به قوانين مربوطه پي مي‎بريم كه 4 نوع جريمه براي جرم تعيين شده است: 1. پدر ديه فرزند را پرداخت كند. و خود حقي در آن ندارد. 2. به دستور قاضي پدر بايد تبعيد شود. 3. تعريز، اين مورد به صلاحديد قاضي معين مي‎شود. 4. كفّاره، (گرفتن دو ماه روزه). 🔹️به این نکته توجه کنیم:اگر اين شخص پسر 4 ساله همسايه را بكشد قصاص مي‎شود؟!در پاسخ بايد گفت: حكم قصاص زماني قابل اجراء است كه ولي دم، مطالبه قصاص كند. ولي دم مخيّر است كه مطالبه قصاص كند يا ديه بگيرد بنابراين قاضي نمي‎تواند قبل از تقاضاي قصاص از طرف ولي دم، حكم قصاص را اجرا كند. امّا در جايي كه ولي، خود قاتل است، به تعبير ديگر بوجود آورنده، فرزند خود قاتل است، عقلاً‌ صحيح به نظر نمي‎رسد كه ولي دم مطالبه قصاص خود كند. تقاضاي قتل خود مشكل امكان وقوعي نيز دارد. به همين دليل شارع به پرداخت ديه بسنده كرده است. در ضمير مطالبه، طرفين نهفته است لذا مطالبه از خود معنا ندارد. 🔸️ازشبهه کننده سوال می پرسیم که آيا اقدام پدر به قتل فرزند به خاطر علم و آگاهي او به قوانين جزائي بوده است؟ آيا پدر داغدار در سوگ فرزند، با خاتمه يافتن جلسه دادگاه مجدداً اقدام به كشتن ساير فرزندان مي‎كند؟ كدام پدر سراغ داريد كه پس از ارتكاب جرم حتي نسبت به آن بي‎تفاوت باشد؟ و چه مجازاتي از اين سخت‎تر كه پدر را در غم فرزند رها كرده تا او هر روز شاهد جاي خالي فرزندش باشد. آيا قصاص مي‎تواند تسكين‎دهنده و اصلاح‎گر چنين پدري باشد؟ 🔹️نقش پدر و جايگاه او در نظام خانواده آنقدر رفيع است كه مانع بزرگي در اجراي حكم قصاص است. همچنین تحكيم نظام خانواده حكم مي‎كند در چنين مواردي ركن مهم خانواده صيانت شده و به پرداخت ديه اكتفاء شود. 🔸️دليل ديگري كه در قتل فرزند قابل ملاحظه است، رابطه عشق و علاقة پدر و فرزندي است كه اقدام به قتل فرزند را امري عجيب و ناباورانه كرده است. همين عشق و علاقه باعث ورود شبهاتي در عمدي بودن قتل مي‎كند كه در نهايت مانع اجراء حكم قصاص مي‎شود. 💠عنصر ديگري كه در وضع قانون دخيل است موارد غالب و اكثر در يك قضيه است به اين صورت كه هرگاه يك قضيه به طور نادر اتفاق بيفتد قانوني براي آن وضع نمي‎كنند امّا اگر همان قضيه و يا مشابه آن جنبه غالب به خود بگيرد در عرف عقلا براي آن قانون قرار مي‎دهند. در اين‎جا نيز اقدام پدر در قتل فرزند امري كاملاً‌ نادر است لذا در هيچ كجا براي چنين مواردي حكم قصاص وضع نمي‎كنند.در واقع قانون اسلام كامل‎تر از قوانين ساير كشورها است. زيرا اسلام پدر را در زمره ساير قاتلين قرار نداده است. 🔹️دليل ديگر در عدم قصاص پدر به قتل فرزند، ماهيت حكم قصاص است. جنبة حق‎الناس قصاص، همان جبران خسارت است كه ولي دم آنرا مطالبه مي‎كند. بنابراين اجراء حكم قصاص نسبت به پدر، نه تنها جبران خسارت نيست بلكه وارد كردن خسارت شديدتر بر يك خانواده است. با اين بيان فلسفه قصاص در اين مورد مصداق ندارد به هر حال اگر چارچوب حكم قصاص بر اساس مصالح است، آن مصالح در مورد پدر جريان ندارد. در خاتمه به صورت فهرست‎وار مهم‎ترين ادله را بر مي‎شمريم: 🔻1. حدّ قصاص با كم‎ترين شبهه از بين خواهد رفت. احتمال دارد پدر قصد جدي نداشته است. 🔺️2. قتل فرزند امري كاملاً نادر است و در عرف عقلا براي موارد نادر قانون وضع نمي‎كنند. 🔻3. در ماهيت قصاص علاوه بر حق الناس، جنبه حق‎الله هم هست كه خداوند از آن صرف نظر كرده است. 🔺️4. حكم قصاص در صورت مطالبه قابل اجرا است و در مورد قتل فرزند شرط مطالبه معدوم است. 🔻5. رابطه ابوّت و نبوّت در نزد خداوند بسي مهم است و خداوند آنرا مانع اجراء قصاص كرده است. 🔺️6. همانطور كه صاحب مال نسبت به اتلاف آن مجازات نمي‎شود طبق حديث «انت و مالك لابيك» حكم قصاص جاري نمي‎شود. 🔻7. قصاص راه انحصاري نيست بلكه در ساير موارد نيز اختياري است و سفارش به عفو نيز مي‎رساند كه راه زيبائي نيست. 🔺️8. حكم قصاص به لحاظ وجود مصالح و جبران خسارت است، و در اين‎جا اين مصلحت معدوم است. ⬅️جهت مطالعه بيشتر ۱. مجازات پدر و مادر در جرم كشتن فرزند، دكتر محمد اسحاقي، نشر، سفير صبح، چاپ اول 80. ۲فلسفه قصاص در اسلام،قدرت الله خسروشاهی،دفتر تبلیغات اسلامی،بوستان کتاب قم. تدوین: 🍂#@thaqalayn110