🔺مقدمه ای بر فلسفه روزه‌داری۲(راه های ترک گناه) ✍ (ره): 🔹️راه دوم برای ترک گناه آن است که انسان وسیله ارتکاب فعل حرام را نداشته باشد. مثلاً کسی که ناشنوا است از شنیدن صدای موسیقی حرام عاجز است، پس مرتکب این گناه نمی‌شود. کسی که لال است، چون قدرت تکلم ندارد فعل حرامی مثل غیبت را مرتکب نمی‌شود. 🖋️راه سوم برای ترک گناه که بسیار مهم می‌باشد آن است که انسان به محیط گناه و یا مرکز گناه برود، اما با اراده و قدرت به گونه‌ای خود را مجهز کرده باشد که بتواند آن را از خودش دفع کند. این شخص همانند کسی می‌ماند که خود را در مقابل میکروب‌ها واکسینه کرده، لذا با این کار می تواند به مرکز آلودگی نیز وارد شود. این عده با نیروی ی که در خودشان به وجود آورده‌اند می‌توانند در مراکزی که حتی گناهان لذیذی هم وجود داشته باشد حاضر شوند اما پایشان نلغزد. اگرمی‌گویم گناهان لذیذ، به این جهت است من گناهان را از این جهت دو قسم می کنم:گناهان لذیذکه انسان از انجام آن لذت می‌برد و گناهان غیر لذیذ، مثل در دست کردن انگشتر طلا توسط مردان که این کار گناه است، اما لذتی ندارد. 🔸️انسانی که در وجودش چنین قدرتی به وجود آمده به واقع در او دافعه‌ای نسبت به گناه ایجاد شده، یعنی او نسبت به گناه ضبط و کف و صیانت نفس پیدا کرده و در وجودش دستگاه کنترل ایجاد شده است. در دوراهی‌ها که قرار می‌گیردو می‌تواند دروغ بگوید،دروغ نمی‌گوید؛اگر می‌تواند مال حرام بخورد،آن را نمی‌خورد؛ اگر می‌تواند نگاه حرام نماید، خود را کنترل کرده نگاه نمی‌کند. این شخص در دوراهی‌ها می‌تواند خود را کنترل نماید و مطابق با خواست غرایز و شهوات حرکت نکند. یکی از راه‌هایی که به انسان در به وجود آمدن دستگاه کنترل و مهار نفس کمک می‌کند«روزه» است. 📚کتاب زلال حکمت جلد ۲ ،صفحه ۴۴۷. 💎کانال طلاب پاسخگو🔻 @tollabe_pasokhgoo