🔰 ؛ آزادی اندیشه و آزادی عقیده استاد شهید مرتضی مطهری در کتاب « » آزادی را به دو قسم تقسیم می کنند: 1️⃣ : آزادی فکر و اندیشه یعنی انسان بتواند آزادانه فکر کند و چیزی مانع فکر و اندیشه او نشود. آزادی اندیشه باعث می شود انسان در مواجهه با سوالات و ابهامات خویش به صورت علمی و منطقی بیندیشد و سپس تصمیمی منطقی بگیرد. 2️⃣ : عقیده یعنی ایمان، باور و چیزی که انسان به آن علقه دارد. خوب می دانیم که هر عقیده ای که مبتنی بر تفکر باشد صحیح و درست است اما مسئله این است که هر عقیده ای برخواسته ازتفکر و اندیشه نیست. 🔷 بسیاری از عقاید بشر ناشی از یکسری عادات، تقلید ها و تعصب هاست نه اینکه چون فکر کرده این عقیده را انتخاب کرده است بلکه چون پدر و مادر شخص، رسانه ها و سلبریتی ها و یا اینکه در محیط زندگی او این عقیده رایج بوده او هم کورکورانه قبول کرده و به این عقیده چسبیده است. 🔷 این چنین عقاید یک نوع انعقاد و بسته شدن و اسارت هستند و این باعث می شود فکر شخص بجای اینکه باز بشود بسته و منعقد بشود و در درونش بشود و نتواند در جایی که نیاز است، تصمیم درستی بگیرد. ⁉️ حال سوالی که مطرح می شود این است که اسلام طرفدار آزادی اندیشه و عقیده است، باید بگذاریم هر شخصی با هر عقیده ای که دارد وارد مجلس شورای اسلامی بشود؟! 💯 در جواب می توان گفت : 1️⃣ با توجه به تعریف آزادی اندیشه و آزادی عقیده که در بالا گفته شد ما مخالف عقیده مبتنی بر تفکر نیستیم بلکه مخالف عقیده جاهلیت و کورکورانه ایم. 2️⃣ ثانیا کسی که می خواهد بر کرسی نمایندگی تکیه کند باید آزادی تفکر داشته باشد تا وقتی می خواهد در قوانین و مسائل سرنوشت ساز تصمیم بگیرد از روی اندیشه و تفکر تصمیم بگیرد و فکرش اسیر و دربند چیزی نباشد تا نادرست تصمیم بگیرد. ✅بنابراین فقط شخصی باید نماینده مجلس شورای اسلامی باشد که وقتی می خواهند قوانین را تصویب کنند، از روی منطق صحیح و کار کارشناسی قانون تصویب کنند نه از روی احساسات و تعلقات غیر عاقلانه. 📝 جعفر مرادی @tollabolkarimeh 🌷