🔰 نهی #زنان از آشکار نمودن #زینت
🔹 در بخشی از آیه میخوانیم: «ولا يبدين زينتهن الا ما ظهر منها»
یعنی نباید
#زنان زینتهای خود را آشکار نمایند
جز آن مقدار که
طبیعتاً ظاهر است.
🔹واژه ی زینت در لغت به معنی چیزی است که
موجب
#آراستگی است.
🔹در کهنترین متون لغوی میخوانیم که
🔺 «الزین" نقيض الشّين...»
🔺 «والزّينه جامع لكل ما يتزين به»
🔻
زیبایی نقیض زشتی است...
🔻و
#زینت آن چه را به
واسطه ی آن آراستگی حاصل آید، در بردارد.
🔹 پس در حقیقت
#زینت عبارت است از
نیکویی در هر چیزی، خواه
عرضی باشد یا
ذاتی
🔹 بنابراین
#زینت در زن، هر چیزی است که در
شمار زیبایی ها و آراستگی ها و نیکویی ها
آید.
📣 بنابراین میتوانیم
#زینتها را چنین تقسیم بندی کنیم:
۱.
زینت طبیعی مانند موی سر
۲.
زینت مصنوعی
💠 زینت مصنوعی :
🔸
#رنگ مانند آنچه با
لوازم آرایشی بر
روی
صورت انجام میشود
🔸
#لباس مانند برخی
روسری ها که
رنگ و
نقش جالب توجه و تحریک کننده دارد.
🔸
#زیور مانند
النگو و گردن بند
📌اکنون که مفهوم
#زینت روشن شد باز هم آیه شریفه را
مرور میکنیم:
«آنان نباید
#زینت خود را
آشکار سازند»
📍با توجه به
مصادیق زینت و مثالهایی که زدم،
بروشنی از آیه ی شریفه استفاده میشود که:
خداوند اجازه نداده است
#زینت_زن یعنی
موی سر او، آرایش صورت، لباسهای مهیج و زیور آلات او برای
#نامحرمان آشکار باشد.
📍اما در ادامه ی آیه می فرماید: «الاماظهر منها»
جز آن مقدار که
طبیعتاً ظاهر
است.
🌐 این استثناء با توجه به نکاتی که در
#روایات ما و نیز
#تفاسیر بعضی از عالمان دینی
آمده است شامل:
🔻 گردی
صورت مقداری که در وضو شسته میشود.
🔻 دست ها از مچ تا سر انگشتان میشود.
✔️این از زینتهای طبیعی؛
📌 اما از
زینتهای مصنوعی هم، چیزهایی نظیر
#حلقه ازدواج که هدف از
داشتن آن اعلام
#تاهل و
#ازدواج است و به قصد
جلب توجه نامحرمان نیست، از قاعده ی پوشیدگی مستثنی شده.
🔸 پس غیر از این قسمتها، بقیه
بدن و زینتها را باید از
#نامحرمان پوشاند.
🔰اما نکته ی بعدی یعنی
پوشاندن گردن و سینه.....
.
.
.
🌷فرازی از کتاب نامه ای به خواهرم
👆روی نام کتاب لمس کنید👆