🔰مباحث الفاظ ادامه قسم مشتق: ۱:اشاعره و متقدمین از علمای شیعه:مشتق،در اعم از ما تلبس و ما انقضی عنه التلبس حقیقت است.یعنی سه قسم استعمال،قسم اول و دوم،هر دوحقیقت اند. ۲:معتزله ومتاخیرن از علمای شیعه:مشتق،حقیقت است در خصوص ما تلبس بالمبدا فی الحال و مجاز است در ما انقضی عنه التلبس و در این میان،تفصیلات دیگری هم هست که مهم نیست. 🔴نظر مرحوم مظفر: به نظر ما قول معتزله و متاخرین امامیه حق است.اما قبل از بیان استدلال باید محل نزاع را مقدمتا تعیین کنیم و موضوع نفی و اثبات را مشخص سازیم. مثال برای واضح شدن مطلب: وضو گرفتنیا غسل کردن با ابی که مسخن بالشمس است مکروه است،حال ابی داریم که یک ساعت قبل مسخن بالشمس بوده ولی الان تسخین زایل شده است و دوباره سرد شده و به حال اول و حال طبیعی برگشته است. اگر قول اشاعره را بپذیریم باید قبول کنیم که اب با این که سرد شده است ولی باز مکروه است وضو گرفتن با ان آب چون مشتق حقیقت در اعم است. ولی اگر قول معتزله را بپذیریم دیگر کراهتی برای آبی که قبلا مسخن بوده ولی الان سرد شده نیست چون وصف عنوانی السخن بالشمس بعد الانقضاء حقیقتا بر این آب صدق نمی کند چون در گذشته مسخن بوده است. ✅پس بررسی این مثال محل نزاع روشن میگردد که در جلسات بعدی بررسی خواهیم کرد. منبع:اصول الفقه مرحوم مظفر •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk