﷽ ⚪️ تحلیل نظریه وحدت وجود| بخش سوم. ◽️ در یك تقسیم بندی كلی،‌ تقریرات وحدت وجود به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند: ۱. تقریرات یگانه‌انگاری خدا و مخلوقات (خدا = جهان خلقت) ۲. تقریرات دوگانه‌انگاری خدا و مخلوقات (خدا < جهان خلقت؛ یا، خدا ≠جهان خلقت) ◀️ حاصل ضرب مفاهیم فوق: (که فقط مورد آخر صحیح است) 1⃣ خدا وحدت اعتباری دارد و جهان كثرت حقیقی. (جهان‌خدایی، همه‌خدایی، هم‌سنخی مطلق، هم‌گوهری) خدا نام دیگری برای جهان است. ذات خداوند تحقق مستقل بالفعل جدای از مظاهر و جلوه‌ها ندارد و خدا اصلا چیزی جز مجموعه صور و اشیاء نیست. اشیاء اجزاء وجودی خداوند هستند مانند درختی كه از ریشه و تنه و شاخ و برگ است. خدا همان طبیعت است. خدا آگاهی مطلق است كه از ارواح مختلف موجودات تشكیل شده است. ظهور خداوند در موجودات به نحو كلی و جزیی است. ظهور خداوند در موجودات به نحو ماهیت و افراد آن است. ظهور خداوند در موجودات به نحو مطلق در مقید است. ظهور خداوند در موجودات به نحو عروج و اتحاد است. ظهور خداوند در موجودات به نحو نزول و حلول است. ربط موجودات با خداوند به نحو اضافی است. 2⃣ خداوند وحدت حقیقی دارد و جهان كثرت حقیقی دارد، كثرت به وحدت باز می‌گردد و وحدت در كثرت ظهور دارد. ظهور خداوند در موجودات به نحو كلی و جزیی است. ظهور خداوند در موجودات به نحو ماهیت و افراد آن است. ظهور خداوند در موجودات به نحو مطلق در مقید است. ظهور خداوند در موجودات به نحو عروج و اتحاد است. ظهور خداوند در موجودات به نحو نزول و حلول است. ربط موجودات با خداوند به نحو اضافی است. 3⃣ خداوند وحدت حقیقی دارد و جهان كثرت اعتباری و كثرت به وحدت بازمی‌گردد و وحدت در كثرت ظهور دارد. اعتباری به معنی توهمی (اگر مُدركی در كار نباشد،‌ كثرتی وجود نخواهد داشت.) ظهور خداوند در موجودات به نحو كلی و جزیی است. ظهور خداوند در موجودات به نحو ماهیت و افراد آن است. ظهور خداوند در موجودات به نحو مطلق در مقید است. ظهور خداوند در موجودات به نحو عروج و اتحاد است. ظهور خداوند در موجودات به نحو نزول و حلول است. ربط موجودات با خداوند به نحو اضافی است. 4⃣ خداوند وحدت حقیقی دارد و جهان كثرت اعتباری و كثرت به وحدت بازمی‌گردد و وحدت در كثرت ظهور دارد. اعتباری به معنی دارای منشاء انتزاع خارجی حقیقی. نحوه ارتباط این اعتبار با منشاء انتزاعش حیث تقییدی نفادی است. نحوه ارتباط این اعتبار با منشاء انتزاعش حیث تقییدی اندماجی است. نحوه ارتباط این اعتبار با منشاء انتزاعش حیث تقییدی شأنی است. ظهور خداوند در موجودات به نحو كلی و جزیی است. ظهور خداوند در موجودات به نحو ماهیت و افراد آن است. ظهور خداوند در موجودات به نحو مطلق در مقید است. ظهور خداوند در موجودات به نحو عروج و اتحاد است. ظهور خداوند در موجودات به نحو نزول و حلول است. ربط موجودات با خداوند به نحو اضافی است. آنچه مورد پذیرش است و اوفق و انسب با قواعد است، نظر زیر است: خداوند وحدت حقیقی دارد و جهان كثرت اعتباری و كثرت به وحدت باز می‌گردد و وحدت در كثرت ظهور دارد، كه ظهورش به‌نحو مطلق در مقید است و نحوه ارتباط این اعتبار با منشاء انتزاعش حیث تقییدی شأنی است. (نظریه تجلی) نتایج آثار و لوازم پذیرش بحث امتداد نظریه «وحدت وجود» در امور اجتماعی: تمام فرآیندها و سیستم‌های تمدنی در آرمان‌شهر اسلام، علاوه بر اینکه کارکرد رفع نیازی خود را دارند، فکر و احساس شهروندان را به سمت احساس حضور خداوند سوق می‌دهند. (سریان توحید در کلیه شبکه‌های زندگی) مفاهیم کلیدی دین‌شناسی، حکمت متعالیه، مبانی هستی‌شناسانه، وحدت وجود، وحدت در کثرت‌‌، الگوی پیشرفت ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti