🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔹🌸 یابی این ناروا 🍃🌸 به احتمال قوی اصل این نسبت ناروا منصور دوانقی است، زیرا که وقتی نوادگان امام حسن (علیه السلام) یکی پس از دیگری بر علیه حکومت‌های ظالمانه قیام کردند او از زوال حکومت جابرانه و غاصبانه خویش هراسان شده و برای از بین بردن آقازاده‌ها خطبه ای را ایراد کرده و در آن به علی (علیه السلام) بد گفته و نسبت‌های ناروایی به امام حسن مجتبی (علیه السلام) داد، و از آن جمله این است که گفت: و اقبل علی النساء یتزوج الیوم واحده و یطلق غداً اخری، یعنی امروز زنی را گرفته و فردا دیگری طلاق می‌داد، [۱] بعد قالب سازان رند این حرف را در قالب‌های سیصدو، دویست و پنجاه و، نود و، هفتاد، ریختند و تاریخ نویسان کذایی هم از قالب‌ها در آورده و در کتاب هایشان درج کردند، و قبل از منصور از کسی چنین چیزی شنیده نشده است. حالا که مسئله عدد حلّ شد و معلوم گردید که هیچکدام از چهار قول چنگ به دل نمی زند، می‌بایست بحث را بکشیم به طرف دو حدیث از کافی شریف، و یک روایت ازوسائل الشیعه. اما دو حدیث کافی یکی حدیث ۴، و دیگری حدیث ۵، از جلد ۶ صفحه ۵۶ می‌باشد، حدیث ۴ را مرحوم کلنی قدس سره به سند خود از عبداله بن سنان از امام صادق (علیه السلام) روایت می‌کند، و مرحوم مجلسی در مرأت العقول لقب مؤثق به او داده است، لکن چون در سند محمدبن زیاد بن عیسی واقع است، حقیر در بررسی سند دیدم که علمای بزرگ رجال (نجاشی، رجال طوسی، خلاصه علامه، و جیزه مجلسی، جمع المقال طریحی، جامع الروات اردبیلی، و تنقیح المقال مامقانی) اظهار بی اطلاعی کرده اند، و خود مرحوم مجلسی در مقدمه و جیزه اش فرموده هر کس را من ترجمه نکرده‌ام محکوم به مجهول بودن است، روی این حساب حدیث مجهول می‌باشد، بر اهل تحقیق است که خودشان بررسی کنند، بلی مجلسی بزرگ در روضه المتقین جلد ۹ باب اول طلاق الموثق کالصحیح تعبیر آورده است، و حدیث ۵ را هم یحیی بن ابی العلاء از امام صادق (علیه السلام) نقل می‌کند، مرحوم مجلسی در مرأت العقول آن را مجهول خوانده است، از رجال سند علی بن موسی بن جعفر الکُمَندانی، و ابوسلیمان داود بن کورة القمی، یقیناً محل بحث است، و احمد بن محمد بن عیسی را بعضی توثیق کرده و بعضی نکرده است، ولی یحیی بن ابی العلاء بی شک مجهول است، و مع ذلک در روضه المتقین به عبارت فی الصحیح تعبیر آورده است. و روایت وسائل در باب ۲ طلاق حدیث اول قرار گرفته، (جلد ۱۵ صفحه ۲۶۸) از محاسن برقی نقل کرده و سند صحیح است، و در آن از قول امیرالمؤمنین (علیه السلام) درباره امام حسن (علیه السلام) این کلمه: فانه مطلاق للنساء آمده است آنچه از این همه روایات مورد اعتماد می‌باشد همین حرف است، این فرمایش را با روایات زیادی که درباره مذموم بودن طلاق رسیده، مثل آنچه در کافی از قول رسول خدا (صلی الله علیه و آله) روایت می‌کند که خداوند مبغوض دارد یا لعنت می‌کند، تردید از راوی است، هر مرد و زنی را که نظرش از ازدواج تنها لذت بری شده که، هر روز بخواهد مزه یکی را بکشد، در حدیث دیگر باز از کافی از قول امام صادق (علیه السلام): از چیزهایی که خدا حلال کرده هیچ کدام مثل طلاق مبغوض او نیست، (اصل طلاق را برای ملاحظه مصلحت بندگان حلال کرده، و تا ممکن است استفاده از این قانون را دوست ندارد)، و خداوند دشمن می‌دارد مردی را که خیلی طلاق دهنده و مزه زن‌ها را کشنده است، و در همین کتاب چهار حدیث دیگر پشت سر هم به مضمون این حدیث باز درج شده است، و در مستدرک الوسائل جلد سوم قدیم هم در اول کتاب هفت حدیث در این موضوع روایت شده است. اگر قیاس کنیم حاصل می‌شود که، آن امام مظلوم که بعد از پدرش از جهاتی اول مظلوم عالم است، با کم اقبالی که داشته ممکن است ..... فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫