🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹  ): ای از دریای اهل علیهم السلام ✨🍂 اى از درياى و پرورش يافته دامان وحى و قرآن، و برگرفته از بوسيله و ، پيشوايان ، سرور عالم، حضرت فاطمه عليها صلوات المصلّين🌸🍃🍃 مؤلّف رحمه الله گويد: سرّ اينكه از فاطمه عليها السلام به حبّه و دانه تعبير شده احتمال دارد يكى از دو وجهى كه ذكر مى شود باشد: ۱ - كنايه باشد از اينكه او صلوات اللَّه عليها مقصود اصلى آفرينش است يا اينكه او مجراى امانتهاى الهى و مظاهر توحيد پروردگار است، و وجه تشبيه اينست كه كسى كه براى زراعت حبّه و دانه نداشته باشد او از بدست آوردن محصول نااميد است، پس اصل نظر و توجّه فقط به آن دانه است، حضرت زهرا صلوات اللَّه عليها نيز همين طور است، وجود او اصل و بنيان و منشأ هستى است، و او سرچشمه انوار الهى است، خداوند محبّت و شفاعت او را روزى ما فرمايد. ۲ - زراعت و برگشت كشت در اصل و در حقيقت همان دانه است با فعل و انفعالاتى كه روى آن انجام شده و توسّط فيضى كه از ناحيه پروردگار به آن رسيده، به آن صورت ظاهر گرديده است، و فرقى كه بين اين دو مى باشد در اجمال و تفصيل آن است و گرنه اينها هم كه مفصّلند در حقيقت همان مجمل هستند از نظر منشأ و اصل و اساس، بنابراين انوار مقدّسه اى كه از او پيدا شده اند فروع و انشعاب و برگرفته از آن حبّه الهى هستند و فرق بين آن دو به اجمال و تفصيل آنها است. ۲۵۶ / ۵ - ابن شهرآشوب رحمه الله در كتاب «مناقب» از «صحيح دار قطنى» نقل كرده است كه: رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم به بريدن دست دزدى دستور داد، دزد عرض كرد: اى رسول خدا من در اسلام آوردن تقدّم جسته‌ام آيا دستور قطع كردن دست مرا مى دهيد؟ فرمود: اگرچه دخترم فاطمه باشد. اين فرمايش پيغمبر صلى الله عليه وآله وسلم به گوش حضرت زهرا عليها السلام رسيد و او غمناك شد، جبرئيل عليه السلام فرود آمد و اين آيه را بر رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم نازل كرد: «لَئِنْ أشْرَكْتَ لَيَحْبِطَنَّ عَمَلك» [۱] «اگر به خداوند شرك ورزى عملت را محو و نابود مى كند». رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم اندوهناك گرديد. پس از آن اين آيه را نازل فرمود: «لَوْ كانَ فيهما آلِهَة إلَّا اللَّه لَفَسَدَتا» [۲] «اگر در آسمان و زمين جز خداوند يكتا خدايانى وجود داشت، در آنها ناهماهنگى و نامنظّمى و فساد رخ مى داد». پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم از نزول پياپى اين آيات و ارتباط آنها باهم تعجّب كرد، جبرئيل نازل شد و عرض كرد: فاطمه عليها السلام از فرمايش شما غمناك بود اين آيات به خاطر دلدارى او نازل شد تا خشنود گردد. [۳] مؤلّف رحمه الله گويد: از دو جهت در اين روايت اشكال مى شود: يكى در نسبت بين اين دو آيه، دوّم در تطبيق آنها بر موارد. درباره جهت اوّل مى گوئيم: دو آيه هر دو تعليقى هستند يعنى وجود چيزى در آن به وجود چيز ديگرى بستگى دارد، و واضح است كه وابسته نمودن و معلّق كردن يك قضيّه و حكمى بخودى خود ملازم درستى و نادرستى آن قضيّه نيست، خواه در مورد پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم باشد و يا در مورد خداوند تبارك و تعالى، و لذا باعث نقص و عيب كسى نمى گردد. امّا درباره جهت دوّم: آيه با نظر به ظاهرش درباره پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم مورد ندارد بلكه بايد گفت: آيه به شكل «إيّاك أعني واسمعي يا جارة» به در گفته مى شود كه ديوار گوش كند، نازل شده است، همان طور كه امام صادق عليه السلام درباره قرآن فرموده است، [۱] و اگر چنين باشد با ذيل روايت كه آيات براى برطرف شدن اندوه حضرت زهرا عليها السلام نازل شده سازش ندارد، و لذا لازم است تأويل و توجيهى براى آيه ذكر كرد تا با تسلّى بخشيدن به فاطمه عليها السلام ارتباطى پيدا كند. و براى اين جهت با استعانت به پروردگار يكتا و حضرت ولىّ عصر كه جانهاى عالميان به فداى او باد مى گويم: آيه با اينكه به نحو معلّق و وابسته به چيز ديگر وارد شده، واين وابستگى چيزى را اثبات نمى كند، ولى از آن اراده شده است: اوّلاً اينكه قياس فاطمه سلام اللَّه عليها را به غير آن حضرت با عظمت و مقام او مخالفت دارد،.... ---------- 📚منابع: [۱]: سوره زمر، آيه ۶۵. [۲]: سوره انبياء، آيه ۲۲. [۳]: مناقب ابن شهراشوب: ۳۲۴/۳، بحار الأنوار: ۴۳/۴۳ ح ۴۳، نور الثقلين: ۴۹۷/۴ ح ۱۰۲. [۱]: تفسير عيّاشى: ۱۰/۱، بحار الأنوار: ۳۸۲/۹۲ ح ۱۷، الكافى: ۶۳۰/۲ ح ۱۴، تفسير برهان: ۸۴/۴ ح۶. و اين كلام ضرب المثل گرديده است براى كسى كه كلامى مى گويد و غير مخاطب و شنونده را اراده مى كند. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌         ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام 💫 @ya_amiralmomenin110 💫