📗نیکی به کافردرکلام قرآن📗 ❇در قرآن کریم می‌بینیم که به محبت و به احسان و نیکی نسبت به همه مردم حتی نسبت به کفار توصیه شده است، اما در حدودی که این محبت کردن و این نیکی کردن اثر نیک ببخشد. ❇ آنجا که نیکی کردن اثر نیک نبخشد، آن نیکی نیست بلکه بدی است به صورت نیکی. مثلًا در آیه مبارکه‌ای که در سوره ممتحنه‌ [1] است می‌فرماید: لا ینْهیکمُ اللهُ عَنِ الَّذینَ لَمْ یقاتِلوکمْ فِی الدّینِ وَ لَمْ یخْرِجوکمْ مِنْ دِیارِکمْ انْ تَبَرّوهُمْ وَ تُقْسِطوا الَیهِمْ انَّ اللهَ یحِبُّ الْمُقْسِطینَ. انَّما ینْهیکمُ اللهُ عَنِ الَّذینَ قاتَلوکمْ فِی الدّینِ وَ اخْرَجوکمْ مِنْ دِیارِکمْ.... یعنی خدا شما را نهی نمی‌کند (اول می‌گوید نهی نمی‌کند، بعد امر هم می‌کند) که نسبت به کافرانی که به خاطر دین با شما نجنگیده‌اند، با شما در حال نبرد آن هم به خاطر دین نیستند، آنها که شما را از خانه‌هایتان بیرون نکرده‌اند- که در آن وقت مصداقش قریش بودند که هم به خاطر دین با مسلمین می‌جنگیدند و هم مسلمین را از خانه‌هایشان خارج کردند- آری، خدا شما را نهی نمی‌کند که نسبت به این کافران نیکی کنید. یعنی اگر ما می‌گوییم به کافران نیکی نکنید، آنها را می‌گوییم. نیکی کردن به آنها عین بدی کردن به خود شماست، تقویت بنیه دشمن است که طبعاً علیه شما به کار می‌رود. ❇ بعد می‌فرماید: انَّ اللهَ یحِبُّ الْمُقْسِطینَ خدا کسانی را که خوبی کنند و به قسط و عدالت رفتار نمایند، دوست می‌دارد؛ یعنی این کار را بکنید. انَّما ینْهیکمُ اللهُ عَنِ الَّذینَ قاتَلوکمْ فِی الدّینِ وَ اخْرَجوکمْ مِنْ دِیارِکمْ [خدا شما را نهی می‌کند از نیکی کردن نسبت به کافرانی که به خاطر دین با شما جنگیده‌اند و شما را از خانه‌هایتان بیرون کرده‌اند.] رفتار عادلانه با کافر بعلاوه راجع به عدل و به عدالت رفتار کردن و حق واقعی هر فردی را به او دادن، حتی نسبت به همین کافرانی که با شما می‌جنگند و شما را [از خانه هایتان‌] بیرون کردند، نیز می‌گوید از عدل خارج نشوید. آن، مسئله‌ احسان بود. فرمود: به اینها احسان نکنید. اما مسئله‌ عدل چطور؟ اینکه می‌خواهیم حق آنها را به ایشان بدهیم. آیا می‌توانیم به آنها ظلم کنیم؟ می‌گوید: نه. 💠 در اوایل سوره مبارکه مائده است: وَ لا یجْرِمَنَّکمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلی الّا تَعْدِلُوا اعْدِلوا هُوَ اقْرَبُ لِلتَّقْوی [1]. هرگز کینه و دشمنی یک قومی شما را وادار نکند که بر آنها ظلم و ستم کنید، یعنی آنچه را که مستحق آن نیستند به آنها برسانید؛ با آنها هم به عدالت رفتار کنید که عدالت به تقوا نزدیکتر است. ❇در آیات دیگر قرآن نیز هست که با کافر جنگیدن هم یک حدی دارد؛ یعنی جایی می‌رسد که اگر بیش از آن جلو بروند، ❇ به تعبیر خود قرآن اعتداء و تجاوز از حد است، که در آیه دیگر می‌فرماید: وَ قاتِلوا فی سَبیلِ اللهِ الَّذینَ یقاتِلونَکمْ وَ لا تَعْتَدوا انَّ اللهَ لایحِبُّ الْمُعْتَدینَ [2]. در راه خدا با مردمی که با شما می‌جنگند بجنگید، ولی از حد تجاوز نکنید. 🍀 مثلًا آن‌ وقت که دشمن اسلحه‌اش را زمین می‌گذارد و می‌گوید تسلیم، آنگاه که دیگر تسلیم شد و شمشیرش به روی شما کشیده نیست دیگر او را نکشید. 🍀 یا مثلًا متعرض بچه‌هایشان نشوید، متعرض زن‌هایشان نشوید، متعرض پیرمردهایشان نشوید؛ متعرض آبادی‌شان، درخت و چشمه‌هایشان نشوید (همان دستورهایی که پیغمبر اکرم غالباً وقتی که مسلمین به جنگ می‌رفتند، به صورت متحدالمآل به آنها می‌فرمود). 🌻بنابراین وقتی که پای عدالت و نقطه مقابل آن، ظلم در میان باشد می‌گوید در مورد کافران هم از حد تجاوز نکنید، به آنها ظلم نکنید، با آنها هم به عدالت رفتار کنید. 🌺پس عدالت به هرحال باید رعایت بشود. احسان به کافر را در جایی اجازه می‌دهد که اثر خوب داشته باشد، اما آنجا که اثر بد می‌بخشد (یا برای خود او و یا برای مسلمین) مسلّم اجازه نمی‌دهد. مثلًا می‌گویند اسلحه به کافر نفروشید[1]. (1البته اختصاص به اسلحه ندارد، هرچیزی که بنیه او را تقویت می‌کند. ) 🌾ولی ذکر می‌کنند که این در صورتی است که شما بدانید یا احتمال بدهید که اگر این اسلحه را به او بفروشید، او را تقویت کرده‌اید و با همین اسلحه فردا به جنگ شما می‌آید و شما را از بین می‌برد. پس این در واقع تقویت غیرمستقیم دشمن علیه خودتان است؛ این کار را نکنید، و الّا فروختن چیزی به کافران که هیچ اثر نامطلوبی از آن پیدا نمی‌شود مانعی ندارد. ، تعلیم و تربیت در اسلام، ص ، 241، 242، 243 ارتباط ما در ایتا ┄┅┅❁💚❁┅┅┄ ♡ https://eitaa.com/joinchat/1211170818Ca2dc130ff3 ┄┅┅❁💚❁┅┅┄ کانال کلیپ و استوری زیبا ❤️در سروش ┄┅┅❁💚❁┅┅┄ https://splus.ir/eestory ┄┅┅❁💚❁┅┅┄ 💯