.
2⃣ «وَ آیةٌ لَهُمْ أَنَّا حَمَلْنا ذُرِّیتَهُمْ فِی الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ»
اگر مقصود از این آیه نعمت سوار شدن انسانها در کشتی باشد، چرا این تعبیر را درباره «ذریه» انسانها به کار برد، نه درباره همه انسانها (بویژه اگر آیه را ناظر به سوار شدگان کشتی نوح بدانیم)؟
🍃الف. ذریه افراد را از این جهت گفت که این ذریه، همان نطفهها و اموری از این سنخ است که در اصلاب و ارحام افراد است و در واقع با سوار کردن آنان بر کشتی، همه نسل آنان را هم در کشتی سوار کرد؛ و اینکه از ذریه نام برد، چون در مقام امتنان رساتر است.
📚(تفسير الصافي، ج4، ص254)
🍃ب. مقصود از ذریه فرزندان آنان است که برای تجارت میفرستند ویا مقصود فرزندان خردسال و زنان است، و علت اینکه آنان را ذکر کرد این است که آنان در مقام سفر کردن ضعیفترند و نیازشان به مرکب سواری برای سفر بیشتر است (در این آیه به مرکب در دریا اشاره شد و و در آیه بعد هم چهبسا ناظر به مرکب در خشکیهاست)
📚(مجمعالبیان، ج8، ص666؛ تفسير الصافي، ج4، ص254)
🍃ج. مقصود از ذریه، مطلق فرزندان است و تعبیر «ذریاتهم» به حذف مضاف بوده، یعنی در اصل بوده «ذریات جنسهم»
📚 (البحر المحیط، ج9، ص69)
یعنی ذریه شبیه همان تعبیری است که گاه گفته میشود خداوند بنیآدم را بر کشتی سوار کرد؛ و مقصود از این تعبیر مطلق انسانهاست، نه صرفا فرزندان حضرت آدم.
🍃د. ...
@yekaye