.
3️⃣ «وَ حُورٌ عینٌ»
واضحترین نکته در مورد حورالعین این است که آنان همسران بهشتیای هستند که به عنوان یکی از نعمتهای بهشتی به بهشتیان ارزانی داشته میشود؛ و ذکر این نعمت بلافاصله بعد از ذکر نعمت نوشیدنیها و خوردنیهای بهشتی نشان میدهد که امر جنسی هم در بهشت برقرار است.
📝امر جنسی در بهشت
رسوخ تلقی رهبانیت از فضاهای هندی و مسیحی در جوامع اسلامی بتدریج موجب شده است که ذهنیت اغلب مسلمانها نسبت به رابطه امر جنسی و معنویت و ماوراء ذهنیتی منفی باشد بدین معنا که گویی امرجنسی در انسان یک امر صرفا زمینی و دنیوی است که مانع رشد معنوی انسان است و برای کسی که میخواهد به مقامات بالای معنوی دست یابد نبود آن بهتر از وجودش است❗️
اما این تلقی بوضوح برخلاف آیات و احادیث است؛
در اسلام، تمام نیازهای جسمانی انسان ذیل فطرت و روح الهی او رقم خورده است؛ از این رو همین ابعاد ظاهرا دنیوی حیوانی مانند خوردن و نوشیدن و ازدواج کردن برای انسان از بهشت شروع شد، نه از زمین؛ و قبلا اشاره شد که همین که زوجیت آدم و حوا در بهشت – ونه در زمین- رقم خورد، انسان در همین امر جنسی نیز با حیوانات تفاوت ماهوی پیدا کرد و در واقع آنچه ظاهرا حیوانیترین غریزه انسان بود یعنی غریزه جنسی، ریشه فرهنگیترین و غیرحیوانیترین نهاد جامعه بشری، یعنی «خانواده» شد (
جلسه ۲۲۵، تدبر۲).
در واقع،
همان گونه که خوردن و آشامیدن صرفا جبنه دنیوی ندارد و تغذیه انسان ابعاد معنوی و ماوراییای هم دارد، به طوری که هیچ موجود ماسویاللهای وجود ندارد که از خداوند رزق دریافت نکند (حتی فرشتگان مقرب هم دائما به رزق الهی زندهاند) و همین ابعاد معنوی و ماورایی است که خوردن و آشامیدن در بهشت را معنی دار میکند،
امر جنسی در انسان نیز علاوه بر این لذت دنیوی، ابعاد معنوی و ماوراییای نیز دارد که با توجه به همان ابعاد بوده که اصل ازدواج و بلکه اصل نکاح و زناشویی در اسلام –برخلاف مسیحیت تحریفشده و نیز اغلب عرفانهای هندی- سنت و مستحب دانسته شده است؛ و تمامی اهل بیت عصمت و طهارت همسر اختیار کردهاند؛ و در قرآن کریم هم یکی از برترین نعمتهای بهشتی همین همسرانی است که از آن با تعبیر حورالعین یاد شده است.
💢اگر توجه کنیم که نعمتهای بهشتی تجسم اعمال خود انسانها در دنیا هستند (دست کم آن دسته از نعمتها که جزای عمل خود انساناند؛ از جمله همین حور عین که در دو آیه بعد اشاره خواهد شد که جزای عمل این مقربان است) آنگاه شاید به ظرایف بیشتری از حقیقت این حورالعین و حتی عمل جنسی در بهشت بتوانیم راه پیدا کنیم.
(مخصوصا این احتمال را در کنار احتمالی بگذارید که در جلسه 984 درباره «ولدان مخلدون» (
تدبر۱.ج و
تدبر۵) گذشت که چهبسا مقربان در بهشت علاوه بر همسران بهشتی، از نعمت فرزند بهشتی نیز برخوردار باشند.)
@Yekaye