.
3️⃣ «فی سَمُومٍ وَ حَمیمٍ»
▪️اگر مقربان در جنات نعیم (آیه12) و اصحاب یمین در سدر مخضود (در سایه سدر بیخار) هستند؛ اصحاب شمال در حرارت نفوذکننده آتش [یا: بادی سوزان] و آبی جوشاناند.
▪️در خصوص دو گروه قبلی در هر آیهای یکی از این اموری را که در آن بسر میبرند بیان کرد؛ اما در خصوص اصحاب شمال در اولین آیه دو مورد از وضعیتهای ناخوشایند آنان را برمشرد. چه نسبتی بین این دو هست که اینها را با هم برشمرد؟
🍃الف. با توجه به تدبر۱.الف چهبسا میخواهد به اینکه هم گناهان جوارحی و هم گناهان جوانحی آنان را در بر گرفته است اشاره کند.
🍃ب. در تدبر ۲ اشاره شد که «سموم» صیغه مبالغه است و دلالت بر تکرار و کثرت دارد و «حمیم» صفت مشبهه است و دلالت بر ثبوت دارد. شاید آوردن این دو در کنار هم میخواهد نشان دهد که چگونه مضیقه و تنگنای آنجا چگونه هم به لحاظ کثرت و هم به لحاظ دوام آنان را احاطه کرده است.
🍃ج. هوا و آب در دنیا غالبا خنک و مطبوع است؛ وقتی آنجا هوایش باد سوزان و آبش آب جوشان است؛ پس وای بر آتش آنجا؛ و با این دو تعبیر در کنار هم میخواهد نشان دهد که آتش آنجا چقدر سوزان خواهد بود (مفاتيح الغيب، ج29، ص409 ) در واقع، سموم باد است و از جنس هوا؛ و حمیم آب است؛ و وضعیت اوضاع و احوال پیرامونی هرکس را با آب و هوایی که در آن بسر میبرد تعبیر میکنند؛ چهبسا این دو تعبیر دارد آب و هوای عمومیای را که آنان در آن بسر میبرند بیان میکند که چگونه است؛ تا نوبت به عذابهایش برسد.
🍃د. ...
@yekaye