.
1️⃣ «فَرَوْحٌ وَ رَیحانٌ وَ جَنَّةُ نَعیمٍ»
دنیا زندان مومن است؛ و هر که در این دار مقربتر است، جام بلا بیشترش میدهند.
اما مرگ برای او نقطه عطفی است که این وضعیت را بلافاصله زیر و رو میکند.
💢به حرف «ف» دقت کنید:
این شخصی که نفْسش به حلقوم رسیده، اگر از مقربان باشد، بلافاصله در روح و ریحان و جنت نعیم خواهد بود؛ یعنی در گشایش، راحتی، رحمت، رائحهای خوش.
جالب است که این مقطع چنان بلافاصله برای انسان حاصل میشود که در برخی روایات «روح و ریحان» را «در دنیا» معرفی کردهاند (
حدیث۱) و در برخی «در قبر» (
حدیث۲). چرا که این لحظه دقیقا لحظه ورود انسان از عالم دنیا به عالم قبر است؛ و چون دقیقا بین این دو موقعیت است به هر دو طرف میتواند منسوب شود. [البته دو روایت مذکور را به نحو دیگری هم میتوان جمع کرد که در تدبر 6.ب خواهد آمد؛ و بر مبنای استعمال لفظ در بیش از یک معنا هردو میتواند مد نظر بوده باشد.]
📜 روایات تاریخی از اولیای خدا در هنگام جدایی روحشان از بدن که بلافاصله در معرض روح و ریحان قرار گرفتهاند فراوان است؛
و شاید معروفترین مصادیق آن، لحظات شهادت اصحاب و اهل بیت امام حسین ع در روز عاشورا باشد؛
چنانکه در مقاتل نوشتهاند وقتی جان حضرت علی اکبر به لب رسید رو به امام حسین ع خطاب کرد: پدرم! این جدم رسول الله ص است که مرا از پیالهای پر و پیمان سیراب کرد که بعد از آن هرگز تشنه نشوم و خطاب به تو میفرماید: عجله کن! عجله کن! که همانا پیالهای هم برای تو آماده است که اکنون از او بنوشی.
📚تسلية المجالس (مقتل الحسين عليه السلام)، ج2، ص313؛ بحار الأنوار، ج45، ص44
فلمّا بلغت الروح التراقي قال رافعا صوته: يا أبتاه، هذا جدّي رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله قد سقاني بكأسه الأوفى شربة لا أظمأ بعدها أبدا، و هو يقول [لك]: العجل العجل، فإنّ لك كأسا مذخورة حتى تشربها الساعة.
📚قریب به این مضمون در مقاتل الطالبيين، ص 85 (بحار الأنوار، ج45، ص45) نیز آمده است.
@yekaye