تعجب ابن ابی الحدید از گفتار ابی بکر
نه فقط این عمل اسباب تعجّب ما است بلکه علمای منصف خودتان هم بتعجب آمدند چنانچه ابن ابی الحدید در ص ۸۰ جلد چهارم شرح نهج البلاغه گوید از این گفتار خلیفه تعجب نمودم از استاد خود ابو یحیی نقیب جعفر بن یحیی بن ابی زید البصری سؤال نمودم کنایه و تعریض خلیفه در این کلمات بکه بوده گفت کنایه و تعریض نبود بلکه صراحت در کلام بود گفتم اگر صراحت داشت سؤال نمی نمودم فضحک و قال بعلیّ بن أبی طالب علیه السّلام قلت هذا الکلام کلّه لعلیّ یقوله؟ قال نعم انّه الملک یا بنی [۱] .
آقایان با انصاف عبرت بگیرید و قضاوت منصفانه بنمائید اگر کسی بپدر و مادر شما این نوع جسارت و اهانت نماید مثل روباه و دم روباه و زن زنا کار بآنها بزند دل شما از او پاک میگردد؟ و انصاف است بما اعتراض کنید که چرا انتقاد میکنیم با زایمان ما مانع است که نگوئیم و ننویسیم مگر آنچه واقع شده و مورد تصدیق اکابر علماء خودتان هم میباشد.
اگر شخصی در مقابل این جمعیت بگوید آقای حافظ روباه و آقای شیخ دم آن میباشد و مانند زن فاحشه در مجلس حرف میزنند چه قدر بشما سخت میگذرد.
آقایان چشمها را بر هم نگذارید و با دیدۀ انصاف به مسجد رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلّم بنگرید که مرد پیری یار غار پیغمبر بعنوان خلافت بالای منبر پیغمبر در مقابل مهاجر و انصار بگوید علی بن ابی طالب (العیاذ باللّه) روباه است و فاطمه دم روباه میباشد (یا بر عکس بنا بر گفتار سایر روات) و مانند زن فاحشۀ زنا کار میان مردم حرکت میکند بر مولای ما امیر المؤمنین و جدۀ ما فاطمۀ مظلومه در مقابل مردم چه گذشت خدا میداند الان تمام بدن داعی میلرزد میبینید با ارتعاش و اشک جاری با شما حرف
می زنم بیش از این حال گفتار در این باب ندارم.
درد دل ما بسیار است-این زمان بگذار تا وقت دگر.
آیا سزاوار بود از مصاحب و مسندنشین رسول اللّه که در مقابل طلب حق و حرف حساب و صحیح دشنام بدهد و بکلمات رکیک مؤمنین واقعی و ودایع پیغمبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم را اهانت نماید معلوم است فحش حربه عجز است کسی که جواب صحیح ندارد با فحش طرف را مغلوب میکند!!.
آن هم بعلی علیه السّلام که تمام علماء شما در کتب معتبره خود نوشته اند که رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم درباره او فرمود علیّ مع الحقّ و الحقّ مع علیّ حیث دار [۱] و بعد از دشنام نسبت فتنه انگیزی بدهد و تمام فتنهها را از او بداند!؟.
----------
[۱]: ۱) پس خندید و گفت (این نسبتها را) بعلی علیه السّلام داد گفتم این سخنان ناشایست تمامش نسبت بعلی بود گفت بلی پسر سلطنت همین است. (یعنی عقیم و دنباله بریده است اشخاص ریاست طلب برای رسیدن بهدف و مقصد خود که ریاست و آقائی باشد هر عمل زشت و ناشایسته ای را میکنند).
[۱]: ۱) علی با حق و حق با علی میگردد.
#شبهای پیشاور....
https://eitaa.com/zandahlm1357