مهارت‌های برقراری رابطۀ مطلوب با بستگان اشاره توجه به نکات زیر، امکان رسیدن به رابطه ای منطقی، مطلوب، محبت آمیز و صمیمی با دیگران و به طورِخاص با بستگان همسر را فراهم می‌کند: انعطاف پذیری امروزه جامعه به شدت دچار تکثّر و تنوع فرهنگی شده است و گاهی فاصله‌های فرهنگی آن قدر زیاد است که حتی افراد فامیل، سلیقه‌ها و باورها و رفتارهای بسیار متفاوت و متنوعی دارند. دراین وضعیت، اگر بخواهیم روابط و انسجام فامیلی حفظ شود، باید تفاوت‌ها را به رسمیت بشناسیم و تنوع‌های فرهنگی را امری اجتناب ناپذیر بدانیم. بعید است بتوانیم ادعا کنیم قالب فرهنگی ای که ما سالیانِ سال در آن رشد کرده ایم، صحیح ترین قالب است و اساساً این ارتباط‌ها باعث می‌شود فرد در یک قالب باقی نماند و در مواجهه با تنوع‌های فرهنگی، به تکامل و پختگی و بالندگی برسد. یکی از ویژگی‌های تکامل شخصیت و عقل مندی و خردورزی افراد، داشتن قدرت انعطاف است. امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) فرموده اند: «میوۀ عقل [و خرد] مدارای با مردم است. » [۱] رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز مدارای با مردم را نیمی از ایمان دانسته اند. [۲] قطعاً برای دوستی با مردمی که هریک واجد سلایق، عقاید، روحیات و منویّات مخصوص به خود هستند، انعطاف پذیری فراوانی لازم است. بدون داشتن این توانایی، فقط با اشخاصی مأنوس می‌شویم که شبیه ما هستند؛ ولی توجه کنید که مصداق کلام امام (علیه السلام) بسیار وسیع تر بوده و منظورشان، رسیدن به چنان رشد عقلی ای است که با آن، بتوان با همگان مدارا کرد. علاوه براین، شخصی که انعطاف پذیر باشد، بهتر می‌تواند هیجانات را در خود و دیگران تشخیص دهد یا روش‌های مقابله با هیجان و کاهش این پدیده را تمرین کند. در بسیاری از فشارهای طبیعی، تعادل خود را از دست نمی دهد و از مهارت انعطاف پذیریِ خود به عنوان راهنما استفاده می‌کند تا در محیط زندگی خود، تغییر به وجود آورد. صبر و حوصله و پذیرش آزمایش ها، همگی از ابزارهای ایجاد انعطاف و تحمل در آدمی خواهد بود. [۱] خداوند ویژگیِ انعطاف پذیربودن روح را در جسم انسان نیز قرار داده است. این ویژگی می‌تواند او را از برخی حوادث و خسارت‌های احتمالی حفظ کند؛ برای مثال، برخورد ناچیز و جزئیِ دو خودرو، ممکن است خسارت‌هایی درپی داشته باشد؛ اما بدن ما انسان‌ها با خودرویی که از فلز سخت ساخته شده است، تفاوت دارد و چون خداوند بدنمان را هم منعطف آفریده است، اگر هنگام تردد، با یکدیگر برخوردی هم داشته باشیم، خسارتی به بار نمی آید؛ ولی قطعاً انعطاف روح باید از انعطاف بدن نیز بیشتر باشد تا پیوسته دچار تقابل و برخورد و درنتیجه، فرسایش و آشفتگی و خرابی نشود. ---------- [۱]: على بن محمد ليثى واسطى، عيون الحكم و المواعظ، ص۲۰۹. [۲]: محمدبن یعقوب کلینی رازی، الاصول من الکافی، ج۳، ص۳۸۳. [۱]: نک: حسین خنیفر و مژده پورحسینی، مهارت‌های زندگی، ص۱۳۰، با اندکی تلخیص. ┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄ 💯@zandahlm1357