آيه۱۰۳
۱۰۳- لاَ تُدْرِكُهُ الاَْبْصَرُ وَهُوَ يُدْرِكُ الاَْبْصَرَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ
چشمها او را در نمى يابد، ولى او چشمها را در مى يابد و او نامرئى و دقيق و باريك بين و آگاه است.
نكته ها
O كلمه ى بَصَر هم به معناى چشم است و هم به معناى بصيرت. (۲۰۱) بنابراين آيه را مى توان چنين معنا كرد: نه چشم ظاهرى، خداوند را مى بيند و نه دل به عمق معرفت او راهى دارد.
O لطيف چند معنى دارد: ۱ آنكه عطاى خود را كم بشمارد و طاعت مردم را بسيار،
۲- دقيق، رسيدگى پنهانى به امور و باريك بينى، ۳ خالق اشياى ظريف و ناپيدا.
۴- اهل مدارا و رفاقت، ۵ پاداش دهنده ى اهل وفا و بخشاينده ى اهل جفا.
O امام رضا عليه السلام فرمود: لايقع الاوهام و لايُدرك كيف هو، افكار و اوهام بر خداوند احاطه ندارد و ذات او آنگونه كه هست قابل ادراك نيست. (۲۰۲)
O خداوند، هرگز ديدنى نيست. همين كه حضرت موسى از زبان مردم درخواست ديدن خدا را نمود، پاسخ شنيد: لَن تَرانِى (۲۰۳) هرگز مرا نخواهى ديد. برخى از اهل سنّت گفته اند: خدا در قيامت ديده مى شود و به آياتى همچون الى ربّها ناظِرَة (۲۰۴) استدلال مى كنند. (۲۰۵) غافل از آنكه خداوند، جسم و مادّه نيست و مراد از نظر به خداوند، نگاه با چشم دل است، زيرا ديدن با چشم، در جايى است كه چيزى داراى جسم، مكان
، محدوديّت، رنگ و... باشد و همه ى اينها نشانه ى نياز و عجز است كه خداوند از اين نقصها مبرّا مى باشد.
O امام على عليه السلام مى فرمايد: نه تنها چشم او را نمى بيند، بلكه وهم و فكر نيز نمى تواند بر او احاطه پيدا كند. (۲۰۶) سعدى در ترسيم اين مطلب مى گويد:
اى برتر از خيال و قياس و گمان و وهم
و از آنچه گفته اند و شنيديم و خوانده ايم
مجلس تمام گشت و به آخر رسيد عمر
ما همچنان در اوّل وصف تو مانده ايم
O مراد از جمله ى يدرك الابصار، علم او به ديده هاى انسان است، مانند سميع و بصير كه به معناى علم او به شنيدنىها و ديدنى هاست.
پيام ها
۱- خداوند، جسم مادّى نيست. لاتدركه الابصار
۲- هيچ كس از ذات خداوند آگاه نيست. هو اللطيف
۳- هيچ پرده و مانعى جلوى علم خدا را نمى گيرد. هواللطيف الخبير
۴- با اينكه زشتى هاى ما را مى داند باز هم به ما لطف دارد. وهو اللطيف الخبير
۵- خداوند به همه ى لطائف و رموز هستى آگاه است. هواللطيف الخبير
#تفسیر_سوره_انعام
✍
#محسن_قرائتی
┄┅═✧☫✧═┅┄
💯
@zandahlm1357